פוסט: עבודה מעולה על מחלות לב לכתה ח’

מחלות לב

מגישה: אלה טריפונוב ח’3

המבנה של הלב

הלב הוא שריר חלול במרכז בית החזה נוטה לצד השמאלי. גודלו שווה לגודל אגרוף בעליו. הוא חצוי לאורכו על ידי דופן מפריד. המחיצה השמאלית מקבלת דם מחומצן מהריאות ודוחסת אותו אל העורקים. המחיצה הימנית דוחסת את הדם לריאות, שם הוא קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני. לבסוף הדם חוזר שוב למחיצה הימנית של הלב דרך הורידים.

מחלות לב

ישנן שתי סוגים של מחלות לב: נרכשות ומולדות.

לקולות הלב ניתן להקשיב באמצעות מסכת. פתיחת השסתומים וסגירתם יוצרות במצב תקין שני קולות בכל פעימה. שינוי בקולות אלה מאפינים מחלות לב שונות בבדיקת הלב מודדים את הדופק ואת לחץ הדם.

כדיי לאבחן באופן מדויק מחלות לב נעזרים בתרשים קולות לב (פונוקארדיוגרפיה) ובעיקר באולטרא סאונד של הלב (אקו) ובתרשים הפעילות החשמלית של הלב (אק”ג). בקרני רנטנגן משתמשים בכדיי לדעת את מידות הלב וצורתו.

בצינתור לב מחדירים צינור פלסטי קד (-צנתר) דרך אחד מעורקי הרגל בכדיי להחדיר את הצנתר משתמשים בקרן רנטנגן כדיי שיראו לאין מעבירים את הצנתר.

הדם הוא מעין מערכת ההובלה של הגוף. תפקידו העיקרי הוא להביר עימו “דלק” וחמצן הדרוש לשריפת ה”דלק” לכל רקמות הגוף החיות, וגם לסלק את חומרי הפסולת מן הרקמות ולעזור לגוף לשמור על טמפרטורה קבועה. בכדיי שהדם יוכל לבצע את תפקידים האלו עליו לנוע בכל הגוף באופו קבוע ללא הפסקות.

במרכז מערכת מחזור הדם נמצא הלב. הפעימות הקבועות שלו מזרימות בכל דקה יותר מ- 5 ליטר בגוף.

ישנן הפרעות רבות ושונות בלב ובמחזור הדם. אחת ההפרעות השכיחות ביותר היא טרשת עורקים הכליליים שממנה נגרמת מחלת העורקים הכליליים, הסיבה להפרעה זאת עדיין איננה ברורה, אבל מודעים למספר גורמים אשר גורמים לה:

– עישון סיגריות

– השמנה

– סוכרת

– ויתר לחץ דם

מחלת העורקים הכליליים עלולה לגרום לאוטם שריר הלב (“התקף לב” בשפת עם). מחלת העורקים הכליליים היא הסיבה לכ-%40 ממקרי המוות בעולם המערבי. מי זה נובע גם שהיא המחלה הכי גרועה מבין כל המחלות.

כל עוד האדם בריא ליבו פועם בקצב קבוע. אם הפעימות הן בלתי סדירות (או שהן מהירות מידיי או שהן איטיות מידיי) זאת הפרעה בלב. בהפרעות קצב כאלה ניתן לשלוט בדרך כלל בעזרת תרופות או השתלת קוצב הלב, אשר מסדר את פעימות הלב. ישנן גם הפרעות בקצב בשל הפרעות בשריר הלב.

בלב מצויים מסתמים חד- כיוונים, כלומר מסתמים שדרכם יכול לעבור הדם רק בכיוון אחד. תפקידם של מסתמים אלו הוא להבטיח שהדם יזרום לכיוון הנכון ולמנוע את זרימתו בכיוון ההפוך. כאשר נפגם תיפקודם של המסתמים עלולה להתפתח אי ספיקת לב עקב ההפרעה בזרימת הדם או זרימת חלק מהדם בכיוון הלא נכון דרך המסתמים. הכירורגיה של ימינו מאפשרת תיקון מסתמים שניזוקו או החלפתם בתותבים אלא אם כן הנזק הוא בלתי הפיך.

המחלות

אי ספיקת לב

פירוש המושג אי ספיקת לב הוא שהלב-משאבת הדם-אינו מסוגל להזרים אל כל הגוף כמות הדם אשר מגיעה אליו לאי ספיקת לב יש שתי סיבות:

1. חולשת שריר הלב עקב מחלה

2. מום מכאני במסתמי הלב אשר הדם עובר דרכן בדרכו ללב

כאשר נפגעת פעולתו התקינה והנורמאלית של הלב מצתבר דם בורידים המוליכים אליו. ישנה היא ספיקת לב שהיא חד-צדדית, אשר פוגעת רק בחדר הימני או רק בחדר השמאלי. ברוב המקריםאי ספיקת הלב היא בשני החדרים.

במקרה של אי ספיקת לב בצד השמאלי של הלב מתמלאים הורידים אשר מוליכים דם מהלב לריאות בגלל זה הראיות תופחות ונגדשות בנוזל, הנוזל עובר מכלי הדם אל רקמות הריאה ויוצר בצקת.

במקרה של אי ספיקת לב בצד הימני של הלב מצתבר דם בורידים המוליכים דם אל הלב מחלקי גוף אחרים עקב זאת עולה הלחץ בורידים אלו בעיקר.

באי ספיקה דו-צדדית חלות שתי התופעות האלו.

אי ספיקת לב היא אינה מחלה אנושה לפחות לא בטווח הקרוב תוצאותיה תלויות בחומרת המחלה שגרמה לכך.

הסימפטומים

אי ספיקה שמאלית: הסימפטום העיקרי הוא קוצר נשימה בהתחלה הוא מורגש רק לאחר פעילות גופנית מאומצת, אך עם הזמן הוא נעשה שכיח יותר בעיקר בערב לאחר יום עבודה. לפעמים קשה לחולה לנשום בעת שכיבה, לכן הוא נאלץ להניח את ראשו על מספר כריות או לפעמים אף לשבת. לעיתים התקפי קוצר הנשימה מחמירים והחולה מרגיש צורך לפנות למקום עם יותר אויר כמו חלון פתוח בכדיי לנשום יותר אויר לריאותיו. יש גם מקרים שלקוצר הנשימה מתלוות גניחות. גם התקפים מסוג זה לא נמשכים בדרך כלל יותר משעה אבל חוויה כזאת היא מטרידה ומפחידה.

לפעמים הריאות נגדשות עד כדיי כך שנשמע קול בעבוע בעת הנשימה. סימפטומים אפשריים אחרים הם כאבים בבית החזה ופליטת כיח מוקצף ודמי.

אי ספיקה ימנית: הסימפטום השכיח של תופעה זו הוא עייפות רבה. סימפטומם זה מופיע גם במחלות רבות אחרות ולכן הוא לא יכול לסמל סימן ברור לאי ספיקת לב ימנית. סימפטום ברור הוא בצקת באחד מאברי הגוף אשר הצתברו בו נוזלים. לפעמים תופחים גם איברים פנימיים לדוגמא הכבד ובמקרה כזה אפשר לצפות להופעת כאבי בטן.

אי ספיקה דו-צדדית: בדרך כלל הסימפטומים שלה הם שני הסימפטומים של אי ספיקה שמאלית או ימנית אך לפעמיים מופיעים סימפטומים נוספים כגון: איבוד תאבון ו/או בלבול נפשי.

השיבוש באספקת הדם לאיברים עלול לדלל את שרירי הידיים ו/או הרגליים אבל תופעה זו אינה מתגלה בהכרח בהתחלה.

שכיחות התופעה

אי ספיקת לב שכיחה בעיקר במדינות המפותחות.

הסיכונים

אי ספיקת לב שלא מטפלים בה עלולה לפגוע בכל המערכת של הלב וכלי הדם. כאשר מטפלים בה בהצלחה נותרות רק הסכנות הנובעות ישירות מן התופעה בבסיסה.

כיצד לנהוג

טיפול עצמי: יש להרבות במנוחה בכדיי לחסוך באנרגיה. אך זה לא רצוי להיות מרותק למיטה. יותר טוב יהיה לשבת בכורסא נוחה. בנוסף לכל- אדם הלוקה באי ספיקת לב אינו מוגבל לכל חייו. אפשר לטפל בתופעה זו ובסיבותיה, יש סיכויים שהאדם החולה יחזור למצבו הקודם (לפני המחלה). גם בעת שכיבה או ישיבה, אין לשהות במנוחה מוחלטת. שנה את תנוחתך או נסה לכווץ את שרירי הרגליים בכדיי שיסופק דם לרגליים: דמו של החולה באי ספיקת לב זורם לאט וכך נוצרים תנאים נוחים לקרישת דם, בעיקר ברגליים ובאגן, בכדיי למנוע זאת יש להפעיל את הרגליים על מנת לספק אליהן דם. הפחת את צריכת המלח, משום שעודף מלחים בגוף עלול לגרום להצתברות נוזלים.

טיפול מקצועי: מלבד התרופות שיתן לך הרופא נגד המחלה שגרמה לאי ספיקת הלב הוא יתן לך תרופות להפגת הסימפטומים של אי ספיקת הלב. יש להקפיד מאוד על מינון ועל זמני הנטילה של התרופה מכיוון שמינון יתר עלול לגרום להפרעות בפעולת הלב. יש גם להקפיד ללהפסיק ליטול את התרופה כאשר נראה כי החולה אינה זקוק לה יותר- הוראה כזאת תינתן בידיי הרופא בלבד.

אי ספיקת לב פתאומית דורשת טיפול חירום. החולה יצתרך לחוש לבית החולים בדחיפות לקבלת טיפול.

הסיכויים לטווח ארוך

הטיפול התרופתי מקל על הנשימה ומפחית את הסכנה של היווצרות בצקות בחלקים אחרים בגוף, אבל במקרים חריגים כאשר כל הטיפולים אינם עוזרים מנסים לעשות שתילת לב. כלומר- להחליף את לבו הפגוע של החולה בלב בריא של מישהו אחר שמת מסיבה כזו או אחרת. עם זאת יש לציין כי כרוכה בשתיל לב סכנה גדולה. סיכויי ההצלחה הם נמוכים מאוד. שתילת לב מתבצעת רק אם זה הפתרון האחרון שנשאר ורק אם נמצא תורם מתאים.

טרשת העורקים הכליליים

העורקים הם כלי דם בעלי דופנות שריריות המובילות דם מן הלב אל שאר חלקי הגוף. לעורקים תקינים יש דפנות חלקות בצד הפנימי וגמישות רבה. בזכות זאת הם מסוגלים להתאים את עצמם בקלות לשינויים הקיצוניים בלחץ הדם, אבל לפעמים נוצרים, על הדפנות הפנימיות, פסים שומניים. עם הגדילה של הפס השומני הולכת וגוברת הפגיעה בדופן העורק ועם הזמן עלול הפס להפוך לגוש קשה של רקמה שומנית. גוש זה חודר לדופן, מפחית את גמישות העורק, מצר את המעבר של הדם ומשבש את זרימת הדם בו.

הסימפטומים

לטרשת העורקים אין סימפטומים בדרך כלל אלא אם כן המחלה נמצאת בשלב מתקדם. הסימפטומים מתפתחים רק מספר שנים לאחר תחילת התהליך. הם מעידים על כך שזרימת הדם לאיבר גוף מסויים היא משובשת. כאשר מופיעה הטרשת בעורקים הכליליים המוליכים דם אל שריר הלב, התוצאה תהיה אוטם שריר הלב (התקף לב) או אנגינה פקטוריס (תעוקת לב).

שכיחות התופעה

טרשת עורקים נפוצה מאוד בחברה המערבית. את סימני המחלה אפשר לגלות כבר בגיל צעיר מאוד. סיבת התופעה אינה ידועה. יש המניחים כי טרשת נובעת מרמות גבוהות של שומנים וכולסטרול בדם. אך זה לא ברור אם זאת הסיבה היחידה. סיכוייו של אדם ללקות בטרשת עורקים גדלים ככל שהוא שמן יותר, עוסק במקצוע התלוי במתח נפשי, מרבה בעישון, חולה סכרת, לוקה במחלת כליות או בעיקר כשיש לו יתר לחץ דם. טרשת העורקים הולכת ומחמירה עם הגיל כלומר ככל שהאדם מתבגר יותר הטרשת שלו הולכת ומחמירה.

סיכונים

טרשת עורקים עשויה שלא לגרום נזק כלל או לגרום נזק מועט מאוד. אם מופיעה היצרות בעורקים הכליליים המספקים דם ללב יתכנו תעוקת לב או התקף לב. אם נפגעים העורקים המספקים דם למוח יתכן שבץ. תוצאות נוספות של חסימה חלקית של העורקים הן אי ספיקת לב או נמק יבש.

כיצד לנהוג

יש לטפל בטרשת עורקים עוד לפני הופעת הסימפטומים. יש לזכור שהסכנה לטרשת עורקים אורבת לך ולבני כל משפחתך בכל גיל. כאשר הטרשת פוקדת את העורקים הכליליים נעשית הסכנה של התקף לב יותר מוחשית. אין זאת סיבה לפנות לרופא המשפחה שלך כדיי לברר אם דיימת אצלך טרשת. אך בכל זאת יש לפנות לרופא במקרים הבאים: – אם במשפחתך בעבר חלו במחלות לב או במחלות של מחזור הדם בגיל צעיר יחסית.

– אם ידוע לך שלחלק מבני משפחתך הקרובים יש רמות גבוהות של שומן בדמם.

– את אתה לוקה בסוכרת ו/או ביתר לחץ דם.

הטיפול

טיפול עצמי: בגלל הקשר בין השמנה ורמת השומנים בדם ובין התפתחות של טרשת עורקים, עלי להפחית את צריכת המזון שאתה אוכל המכיל שומנים מן החי ושל שומניים רווים אחרים. במקום אכילת בשר בקר וכבש אכול עופות ודגים. המנע מאכילת שמנת וממתקים. מרח על הלחם מרגרינה ולא חמאה. טגן רק בשמן חמניות או שמן תירס. הקשר בין השמנה לטרשת עדיין לא הוכח אך ידוע אולם כי אנשים שמנים יותר פגיעים למחלות הנגרמות מטרשת עורקים, ולכן יש להשתדל להוריד במשקל.לגביי העישון קיימות הוכחות חד-משמעיות לכן ככל שתקדים להגמל מעישון המצב יהיה יותר טוב. ואחרון חביב- התעמל ועסוק בפעילות גופנית בקביעות.

טיפול מקצועי: הרופא יערוך לך בדיקה תקופתית של לחץ דם. אם יתגלה אצלך יתר לחץ דם הרופא ימליץ לך על טיפול מתאים. אם נתגלתה אצלך רמת שומנים גבוהה בדם הרופא ירשום לך תרופות מתאימות.

טרשת עורקים

ככל שהאדם מזדקן כך הולכים ומתקשים עורקיו, לכן לוקים רוב המבוגרים בטרקת עורקים (התקשות העורקים). תהליך זה של הפחתת גמישות דפנות העורקים הוא בחתי נמנע אך יש בו סכנה גדולה. טרשת עורקים פוגעת בכל העורקים הגדולים כולל אב העורקים.

הסימפטומים

כאשר מתפתחת טרשת בעורקים של הרגליים מופיעים כאבים בשרירי הרגליים ובעיקר בשריר שבאחורי השוקיים. הם (הכאבים) מתגברים בעת פעילות גופנית ומפסיקים זמן קצר לאחר הפסקתה. לפעמים ישנם כאבים גם בבהונות והם נמשכים אפילו בשעת מנוחה ומגיעים לשיאם בלילה. השיטה הטובה ביותר להפסקת הכאב היא להשאיר את כפות הרגליים תלויות כלפי מטה מעבר לשוליע המיטה- כך מוגברת זרימת הדם לבהונות. אם נפגעה זרימת הדם למוח תיתכן סחרחורת בעת הנעת הראש בכיוון מסויים. וכן צפויים התקפים זמניים של אובדן ראייה בלבול או חולשה של יד ורגל בצד אחד של הגוף.

שכיחות התופעה

כמעט כל בן אדם לוקה במחלה זו עם התבגרותו. רוב האנשים אינם מודעים לכך. טרשת עורקים קשה מופיעה בעיקר אצל גברים. הסכנה הגדולה ביותר נשקפת למעשני הסיגריות. ברור מאליו שככל שהאדם מתבגר הוא יותר פגיעה לטרשת עורקים עוד ידוע כי תופעה זו מתגלה כנטיה משפחתית. ידוע גם שהיא עלולה להחמיר אצל אנשים הלוקים בסכרת או ביתר לחץ דם.

הסיכונים

הסיכונים תלויים במידת הפגיעה בעורקים השונים ובמיקומה קיימת סכנה לפקקת בעורק שחלה הו הטרשת עם אפשרות לשבץ. כתוצאה מהפקקת. סיכונים אחרים הם נמק יבש והיווצרות מפרצות בעורקים הגדולים או באב העורקים.

כיצד לנהוג

אם נתגלו אצלך סימפטומים של המחלה היוועץ עם רופא.

הטיפול

טיפול עצמי: העצות המומלצות למקרה של טרשת עורקים הכליליים מומלצים גם לטרשת העורקים. אם חלית בטרשת עורקים ברגליים דאג לשמור אותן יבשות וחמות.

טיפול מקצועי: אחת הדרכים החשובות היא לטפל בהפרעות העלולות לגרום להחמרת הטרשת כגון לחץ דם גבוהה, סכרת והשמנה. התרופות המומלצות הן בעיקר התרופות המרחיבות את כלי הדם, בדרך כלל נוטלים אותן לתקופה ארוכה.

הסיכויים לטווח ארוך

ככל שעוברות השנים הולכת טרשת העורקים ומחמירה אבל הסימפטומים יורדים בהדרגה. אדם שאוכל בריא, אינו מעשן, משתדל להשמר מזיהומים ועוסקבפעילות גופנית באופן קבוע בדרגת קושי- בינונית טובים סיכוייו לעכב או אפילו למנוע סיבוכים שמקורם בטרשת עורקים.

אוטם שריר הלב (התקף לב)

אוטם שריר הלב נגרם בדרך כלל בגלל חסימה של אחד העורקים הכליליים בקריש הדם. קריש זה מנתק את הספקת הדם לאיזור מסוים בשריר הלב הרקמה באזור זה נפגעת ונוצר נמק.

אוטם שריר הלב נמצא אצל בני אדם בלבד שעורקיהם הוצרו עקב מחלת העורקים הכליליים. אם השטח הפגוע (אשר נקרא אוטם) קטן יחסית ואם מערכת ההובלה של הלב תקינה, התקף הלב לא יהיה קטלני ולחולה צפוי סיכוי החלמה טוב.

הסימפטומים

הסימפטום העיקרי של אוטם שריר הלב הוא לחץ אדיר בבית החזה, אשר לפעמים מתפשט לצוואר, ללסת ולזרועות. ישנם התקפי לב אשר באים באזהרה מוקדמת כגון תעוקת לב במשך שבועות או חודשים, יש גם התקפים שמופיעים אצל אנשים שמעולם לא חשו כאבים בחזה. עוצמת הכאב שונה מאדם לאדם. לפעמים הם כל כך חזקים עד כדיי כך שהאדם חושב שקיצו הגיע. יש גם הבדל באורך הכאב. ישנם כאבים אשר נמשכים לאורך זמן ויש כאלה שנמשכים מספר דקות וחוזרים כל פעם מחדש.

סימפטומים נוספים של אוטם שריר הלב הם סחרחורות, קוצר נשימה, הזעה, צמרמורת, בחילה והתעלפות.

אצל רבים מן החולים בעיקר אצל קשישים הסימפטומים האלו הם היחידים. מצב זה קרויי אוטם “שקט” ואפשר לדעת את סיבותיו רק באמצעות מבדקים בבית החולים אשר אמורים לשלול סיבות אחרות לסימפטומים אלו.

שכיחות התופעה

ההפרעות בפעולת הלב שרובן נגרמות ע”י אוטם שריר הלב תופסות בעולם המערבי את המקום הראשון בין גורמי המוות. אבל ישנם גם התקפי לב בלתי קטלניים בנוסף להתקפי הלב הקטלניים. בישראל מאושפזים מידיי יום כ-30,000 איש (כ-%60 מהם הם גברים) בשל מחלות לב כלליות ברוב מדינות המערב. במאה האחרונה הסתמנה עליה בשיעור התמותה מאוטם שריר הלב. אומנם פה ושם מסתמנת כבר ירידה. ישד הנוטים ליחס לפרסום הרב הניתן לגורמי סיכון המחלה תמורה חיובית פירסום זה גרם לאנשים רבים לאמץ אורח חיים בריא יותר: שמירה על מבנה גוף תקין, הימנעות מעישון, יותר פעילות גופנית וכדומה.

הסיכונים

כשני שלישים מן הלוקים בהתקף לב נותרים בחיים אולם התקף לב עלול להיות קטלני. הוא משבש את הדחפים החשמליים המפקחים על פעימות הלב או כאשר הוא פוגע פגיעה חמורה בשריר הלב. רוב מקריי המוות מתרחשים בשעתיים הראשונות לאחר הופעת הסימפטומים הראשונים. קיימת גם אפשרות של התפתחות אי ספיקת לב בעקבות התקף לב, אולם תופעה זו מסוכנת פחות.

כאשר ניזוק שריר הלב יש חשש שאחת מדופנות מדורי הלב תיחלש ותרפה, עקב כך תיווצר בה מיפרצת- מקור לסיבוכים אפשריים כגון אי ספיקת לב. קיימת גם הסכנה של היווצרות פקקת בורידים, בעיקר בורידי הרגליים עקב השכיבה הממושכת במיטה בגלל מחלת הלב.

סיכויים לטווח ארוך

שיעורי התמותה נעים בהתאם לגיל ולסוג ההתקף. רוב מקרי התמותה מהתקף לב באים תוך דקות או שעות לאחר ההתקף- מכאן גם מובן מדוע יש להביא את החולה במהירות לבית חולים לאחר התקף.

אם לא נתגלו אצל החולה לאחר 6 שעות סימפטומים לאי ספיקת לב או להפרעות בקצב פעימות הלב יש לו סיכויי של כ-%90 בקירוב להגיע לידי החלמה מלאה אלב בכל זאת אין זה סימן לכך שהחולה מחוסן מפני עוד התקפים. לאחר התקף יש-

1. להמנע מחרדה- העובדה שחלית בהתקף לב לא אומר שזאת נכות לכל החיים ניתן לרפות את המצב.

2. המנע מעישון.

3. השתדל שלא להשמין והמנע ככל האפשר מאכילת מאכלים עתירי שומן.

4. עסוק בפעילות גופנית אך לא מאומצת מידיי.

יתר לחץ דם

הזרמת הדם ע”י הלב לתוך העורקים מפעילה לחץ על דופנות העורקים. תגובתה של הרקמה האלסטית של העורקים יוצרת לחץ הגורם לדם להמשיך להמשיך לזרום בסופו של דבר. יתר של לחץ דם יפגע בעורקים כאשר כוח השאיבה של הלב עולה על הכוח הדרוש לזרימת הדם התקינה והרצופה, נוצר לחץ דם המעיק על כל המערכת של כלי בדם.

לחץ הדם שונה מאדם לאדם ומאיבר הגוף לאיבר גוף אחר. בגלל שזה יותר נוח, מעדיפים הרופאים למדוד לחץ דם באחד מהעורקים הגדולים של הזרועות. בדרך כלל רק הרופא מסוגל לקבוע אם האדם סובל מיתר לחץ דם.

ישנם שני סוגים של יתר לחץ דם: ראשוני ומשני. ההבדל ביניהם הוא שלחץ דם גבוהה ראשוני היא תופעה בפני עצמה שסיבתה אינה ברורה ויתר לחץ דם משני היא תוצאהשל הפרעה מסויימת.

יתר לחץ דם ראשוני שכיח יותר מלחץ דם מישני. למרות שהסיבה למחלה הראשונית היא אינה ברורה, יש השארות שהיא קשורה בנטיה משפחתית, או במילים אחרות מושפעת לא רק מאורח חיים אלא גם, ואולי בעיקר, מגורמים תורשתיים. כנראה גם שאנשים היו שמנים בצעירותם לוקים במחלה זו יותר מאנשים שהיו רזים בצעירותם. קיים גם כנראה קשר בין יתר לחץ דם לצריכת מלח מופרזת. הוכח שצעירים הלוקים ביתר לחץ דם יכולים להפחית מעט את לחץ הדם שלהם אם הם יפחיתו את צריכתם במלח.

הסימפטומים

ליתר לחץ דם אין סימנים מיוחדים או כלשהם מלבד במקרים חריגים.

ואדם הלוקה בהפרעה זו בדרך כלל לא מודע לסכנה שהוא נמצא בה. סמפטומים כגון כאבי ראש דביקות לב ותחושת חולי כללית, מופיעות רק במקרים של יתר לחץ דם במיוחד בגלל זה כדאי לטפל בהפרעה זאת עוד לפני שהסימפטומים מופיעים. הסיכויים להתפתחות יתר לחץ דם גדולים במיוחד אצל אנשים שעברו את גיל ה-40, אצל אנשים שכבר התגלתה התופעה אצל מספר אנשים במשפחותם וגם אצל אנשים הסובלים מעודף משקל.

שכיחות התופעה

יתר לחץ דם שכיח במיוחד במדינות מערב. מסקר שנערך עלה כי התופעה שכיחה יותר בקרב שחורים (פי שניים) מאשר אצל לבנים. עוד נמצא בסקר זה שהתופעה יותר נדירה אצל נשים מאשר אצל גברים. ועוד דבר שעלה בסקר הוא שלחץ דם ממאיר הוא תופעה נדירה.

סיכונים

גם יתר לחץ דם מתון מקצר רת תוחלת החיים במספר שנים אם לא מטפלים בו. יתר לקץ דם חמור מקצר את החיים במידה גבוהה.

הסכנה הכי גבוהה היא ללב ולמוח. מסוכן במיוחד הוא לחץ דם ממאיר- אם לא מטפלים בו אז הוא גורם למוות תוך 6-8 חודשים מאז הופעת התופעה.

ההשפעה של לחץ דם על הלב מוסברת ע”י העובדה שהמאמץ המוגבר שעושה הלב גורם להתעבות שריר הלב. הלחץ המוגבר פוגע גם בדופן הפנימית של העורקים הכליליים במשך השנים נוצרת בהם רקמתת שומנים שמצרה אותם עם הזמן, עד שלפעמיים הם נסתמים לגמרי- תוצאות שעלולות להגרר בגלל תופעה זו הן אוטם שריר הלב ואי ספיקת לב.קיימת גם סכנה לשבץ.

יתר לחץ דם אצל אישה בהריון זקוק לטיפול אפילו אם הוא אינו גבוהה במיוחד בגלל שתופעה כזאת יכולה לגרום לכך שלא יגיע מזון ודם לעובר.

כיצד לנהוג

רצוי שכל אדם מבוגר יעבור בדיקה של לחץ דם אחת לחמש שנים עד להגיעו לגיל 30 ואחת לשנה לאחר שעבר את גיל 30. אין צורך להפריז בדאגה לגביי לחץ הדם, גילויי חד-פעמי של לחץ דם גבוהה אינו מספיק לאיבחון ההפרעה.

הטיפול

אם האדם הלוקה בהפרעה זו לוקה ביתר לחץ דם משני (-שהתופעה נובעת ממחלה אחרת) אז הרופא ינסה לטפל במחלה השניה ואם התופעה תטופל כך גם לחץ הדם. אם נכשלו מאמצי הניסיון לריפוי אז ינתן הריפוי שנותנים ללוקים בלחץ דם ראשוני.

טיפול עצמי: במקרים רבים כל אדם הלוקה בתופעה לטפל בה בעצמו ללא שימוש בתרופות ע”י שמירה על תפריט הולם, על אורח חיים ועל כללי התנהגות נוספים שבהם:

1. המנע מעישון או לפחות צמצם ככל האפשר את כמות צריכת הסיגריות סיכוייו של אדםאשר מעשן או אדם עם יתר לחץ דם ללקות בלבו בם גבוהים יותר משל אדם שלא.

2. אם הינך סובל מעודף משקל הפחת באכילה עד שירד משקלך לרמה המתאימה לגילך לגובהך והשתדל שלא להוסיף למשקלך. כן ידוע כי יתר לחץ דם קשה מופיע יותר אצל אנשים שמנים מאשר אצל רזים.

3. הפחץ בהמלחת המזון והמנע מאכילת מזונות עשירים במלח.

4. המנע מפעילות גופנית מאומצת והשתדל שלא להתרגש יותר מידי.

טיפול מקצועי: אם לא הצלחת להוריד את לחץ הדם שלך בעצמך תזדקק לטיפול תרופתי שינתן בהוראת רופא. יחד עם זאת השתדל לנסות להוריד את לחץ הדם בעצמך כי לתרופות יכולות להיות תופעות לוואי, לכן רצוי לקבל את המינון הקטן ביותר המבטיח שמירה על לחץ דם תקין.

בגלל שלחץ דם ראשוני לא מתבטא בסימפטומים על החולה להבין שהוא נדרש ליטול תרופות למשך כל החיים באופן קבוע- כי אין מרפא למחלה.

הרופא לא ימהר לרשום לך תרופה נגד יתר לחץ דם אלא אם כן הוא יגיע למסקנה כי אין פתרון אחר. כשהרופא מחליט על טיפול מסויים עליך לנהוג על פי הוראותיו בקפדנות.

הסיכויים לטווח ארוך

סיכוייו של אדם לשמור על בריאות תקינה תלויים קודם כל בעצמו. עליו לאכול בריא יותר, ליטול תרופות בדיוק על פי הוראותיו של רופא, להבדק מידיי פעם לפעם-גם זאת על פי הוראות רופא, לדווח על כל שינוי במצב החולה בכדיי שהרופא יוכל לשנות את התרופות ו/או להקטין/להגדיל את מינון התרופות.

לחץ דם נמוך

יתר לחץ כרוני היא מחלה הדורשת טיפול. המצב ההפוך של לחץ דם נמוך לא דורש טיפול. בכל זאת ישנן תופעות מטרידות למדיי ובעיקר עלפון וסחרחורות. השכיח בין התופעות הוא לחץ דם מחמת יציבה.

במצב זה כשאתה קם ממצב ישיבה או שכיבה בבת-אחת מתכווצים כלי הדם ברגליים בכדיי לקיים לחץ דם תקין בהתאם ליציבה החדשה. זהו תהליך אוטומטי של רפלקסים במערכת העצבים. פעולה זו פגומה אצל מי שלוקה בלחץ דם נמוך מחמת יציבה. כתוצאה מכך יורד לחץ הדם יחד עם השינוי הפתאומי והזרמת הדם למוח מופחתת זמנית-התוצאה היא סחרחורות או אפילו אובדן הכרה רגעי.

הפרעה זו נגרמת בדרך כלל ממינון יתר של תרופות מסויימות המטפלות ביתר לחץ דם-תרופות המשפיעות על מערכת העצבים. יש דרך פשוטה מאוד לטפל בתופעה הזאת – להפחית את המינון התרופות. אנשים הלוקים בלחץ דם נמוך עלולים להתעלף או לחוש סחרחורות לאחר עמידה ממושכת או בתנאי חום רב.

כיצד לנהוג

אם אתה מרגיש סחרחורת או מעין עילפון בעת קימה נסה לקום לאט יותר ממצב הישיבה או השכיבה אם אתה נתקף לעיתים קרובות בהתקפים של עילפון היוועץ עם רופא. הרופא יבדוק את לחץ הדם שלך וכנראה יעשה בדיקות נוספות לבדיקת המחלה הגורמת ךללחץ הדם הנמוך. לחץ דם קבוע אינו מצריך בדרך כלל טיפול מיוחד.

אנגינה פקטוריס (תעוקת לב)

תעוקת לב היא בעצם לא מחלה. תעוקת לב היא הרגשת כאב שחש האדם, כאשר הדופן השרירית של לבו, נתונה בחוסר חמצן זמני. כשגוברת צריכת החמצן אצל אדם בריא, לדוגמא בשעת מאמץ גופני, אין הוא מתקשה בדרישה זו (צריכת חמצן) אנשים הלוקים בתעוקת חזה מסוגלים, אבל גם לא תמיד, לעסוק בפעילויות רגילות. כאשר נדרש מהם לעסוק בפעילות גופנית רבה, או כאשר הם נחשפים לטמפ’ גבוהות/נמוכות מאוד, או כאשר הם בחרדה או חשים התרגשות עולה הדרישה לחמצן וא יופיע כאב בשריר הלב. כאשר האדם חוזר לפעילות הרגילה לטמפ’ הרגילות וכל אלה שוב יורדת צריכת החמצן של הלב והכאבים חולפים.

הסימפטומים

הסימפטום העיקרי הוא כאב במרכז בית החזה. אך ישנם כאבים במקומות נוספים כגון: כאב מתפשט אל הגרון, אל הלסת העליונה, אל הגב ואל הזרועות (בעיקר הזרוע השמאלית). כאב זה הוא כאב עמום כבד ומכווץ. אחד מהסימנים המזהים שלו הם שהוא נעלם בסיום המאמץ. לפעמים אף מורגשים הכאבים רק בזרועות, בשורשי הידיים או בעורף, אבל כאבים אלו ניתן להבחן ללא קושי כי אלה הם כאבים של תעוקת לב. עפ”י הופעתם בשעת פעילות או התרגשות יתר והעלמותם בתום הפעילות או ההתרגשות. לפעמים מתלווים לסימפטומים האלו גם- קוצר נשמיה, הזעה, בחילה וסחרחורות.

שכיחות התופעה

תעוקת לב היא תופעה שכיחה, קשה לומר כמה בדיוק מכיוון שרוב החולים לא מדווחים לרופאים, ובדרך כלל גם אינם זקוקים לאישפוז בבית חולים. אצל גברים המחלה מופיעה לאחר גיל 40 בדרך כלל וכמעט בכל המקרים היא נובעת ממחלת העורקים הכליליים. אצל הנשים המחלה מופיעה בגיל מאוחר יותר בדרך כלל והיא אינה מתפתחת ממחלה כליליית- כמו אצל הגברים, אלא בשל סיבות אחרות. תעוקת לב פוקדת יחסית יותר מעשנים “כבדים” ו/או שמנים.

הסיכונים

היות ותעוקת לב היא אינה מחלה אלא סימפטום למחלה. הסיכונים שלה הם סך הכל אותם סיכונים שכרוכים במחלה. כאשר הספקת החמצן ללב היא מעטה ביותר יש סכנה של אוטם שריר הלב (התקף לב). לפעמים נוצרת עם הזמן תעוקת לב גם כאשר מבצעים פעילות גופנית מעטה והיא אפילו יכולה להמשך זמן רב יותר. זה טבעי שהאדם הלוקה בתעוקת לב ישתדל לנהל אורח חיים שקט יותר ללא פעילות גופנית, אך דווקא אורח חיים שכזה יכול לגרום אפילו במאמץ הכי קטן או בשעת התרגשות להתקפים של תעוקת לב- זהו מעגל סגור שקשה לצאת ממנו.

הטיפול

טיפול עצמי: אם הינך מעשן עליך להפסיק לגמרי או לפחות לצמצם את העישון ככל שתוכל. אם הינך לוקה בעודף משקל עליך להקפיד על דיאטת הרזיה, רצוי להקפיד על צריכת 1000 קלוריות ליום עד שתגיע למשקל הרצוי והמומלץ לגילך וגובהך.

אין המחלה צריכה לגרום לך לחדול מכל פעילות גופנית, להפך עליך לקיים את פעילות הרגילה אלא אם כן הרופא ימליץ לך בה. לא יקח לך זמן רב עד שתכיר היטב את המקבלות בתעוקת לב. פעילות גופנית מדורגת עשויה להפחית את הכאב ולשפר את המצב הבריאותי, ואולי אפילו להאריך את תוחלת החיים של החולה. השתדל לשמור על רגיעה בעיקר בשעת נהיגה ברכב.

טיפול מקצועי: אם תגולה מהי המחלה שגורמת לך לתעוקת לב, הטיפול יהיה של אותה מחלה. אם הטיפול יצליח גם תעוקת הלב תיעלם יחד עם המחלה.

ישנם גם מקרים חריגים שמצריכים ניתוח מעקף כללי. רוב הלוקים אינם זקוקים לניתוח מעקף כללי וגם זה לא מובטח שהניתוח יצליח ושזה ישפר את מצבם.

הסיכויים לטווח ארוך

סיכוייהם של לוקי תעוקת לב הם טובים יותר ממה שמקובל לחשוב. אם תיתגלה אצלך תעוקת לב ומלבד זאת הינך בן אדם בריא יש לך סיכויים להאריך ימים כל בן אדם בריא בן גילך. בתנאי שתנהג בהתאם להוראות הרופא.

סקר

סקר

אני עשיתי סקר בקרב בני משפחתי וחבריי. האנשים אשר נשאלו בסקר היו שתי קבוצות גיליים-בני נוער ומבוגרים. בכל קבוצה היו 5 אנשים (סך הכל 10 אנשים השתתפו בסקר).

מטרת הסקר היתה לבדוק את מודעות הציבור למחלות לב.

הסקר:

תוצאות

השאלות שנשאלו בסקר הן:

1. הגדר את המושג מחלות לב בכלליות!

2. מהם הגורמים למחלות לב?

3. למה גורמות מחלות לב?

4. האם אתה מנסה למנוע מחלות לב בעצמך? אם כן באיזו דרך?

1. יש הבדל בין התשובות של שתי הקבוצות אך בשאלה זאת כולם ענו את אותה התשובה. התשובה היא גם נכונה: מחלות לב הן מחלות אשר פוגעות בתפקודו התקין של הלב.

מסקנה: הציבור מודע לעובדה שמחלות לב קיימות ויודע מה הן.

2. רוב הנשאלים לא ענו תשובה מלאה. אבל כמעט כולם אמרו שהגורם למחלות לב הוא: השמנה, עישון סיגריות ואלכוהול. המבוגרים העמיקו יותר מהצעירים והוסיפו לגורמים הנ”ל גם את הגורמים האלו: חוסר פעילות גופנית, תורשה, לחץ ותזונה לא נכונה. התשובה המלאה היתה צריכה להיות כל הגורמים האלו יחד ולא רק חלק מהם.

מסקנה: הצעירים פחות מודעים (ובצדק כי הם לא צריכים לדאוג לזה עדיין) מן המבוגרים לגורמים למחלות לב. המבוגרים יודעים את הגורמים למחלות לב וזה טוב כי אם הם יודעים הם גם בוודאי נשמרים ממחלות לב. לדעתי גם צעירים צריכים לדאוג כבר מעכשיו לבריאות הלב שלהם כי יהיו לזה תוצאות בעתיד.

3. הצעירים לא ידעו כל כך למה גורמות מחלות לב. זה שמחלות לב גורמות לפעמים למוות זו עובדה ברורה ולכן לא פלא שכולם רשמו את זה. רוב הצעירים ענו: התקף לב ומוות. המבוגרים לעומתם מודעים יותר הם גם יודעים מה היא הסיבה למוות ממחלות לב- אי ספיקת חמצן ובעיות בזרימת הדם.

מסקנה: הצעירים לא כל כך מודעים לעובדה שמחלות לב יכולות להיות קטלניות ויכולות להתחיל להתפתח כבר מעכשיו ולכן לא איכפת להם כל כך ממה שעלול לקרות בעקבות מחלות לב. לפי דעתי מישהו צריך ללמד את הצעירים שמחלות לב הן קטלניות לפעמים וכדיי להזהר מהן כבר עכשיו. המבוגרים לעומתם דווקא מודעים היטב לתוצאות של מחלות לב.

4. כל הצעירים ענו את אותה תשובה שהיתה ברורה מעליו: לא, וזה בצדק צעירים צריכים לחיות את החיים הטובים אבל הם בכל זאת צריכים להיות מודעים לעובדה שמחלות לב קיימות והן יכולות להתפתח כבר מעכשיו אם לא שומרים על גופף ולבך כראוי. המבוגרים לעומת זאת לפני דעתי אינם עושים מספיק בכדיי למנוע מחלות לב. הם אומנם שומרים על תזונה נכונה ושומרים על כושר, אך כנאמר, זה לא מספיק הם צריכים להקפיד לא לשתות אלכוהול, לא לעשן, לאכול נכון, לשמור על משקל אשר מתאים לגילם ולמידתם, לא להיות לחוצים הרבה ובקיצור לשמור על אורח חיים בריא ביותר- כי זה לא רק ישמור עליהם מפני מחלות לב זה גם ישמור עליהם ממחלות אחרות.

מסקנה: צעירים לא שומרים על עצמם בכלל וזה לא טוב. מבוגרים מנסים לשמור על עצמם אך במידה לא מספקת. ולכן יש מקום לשיפור אצל כולם. כולם צריכים להבין את חשיבות הנושא ואת הסכנה הכרוכה בו.

מסקנה סופית

הציבור מודע לעובדה שיש דבר כזה שנקרא מחלות לב. מה שהציבור הצעיר יותר לא כל כך מודע אליו שהמחלות האלו יכולות להתחיל להתפתח כבר מעכשיו ושגם הם צריכים לשמור על ליבם מפני סכנה.

מישהו צריך ללמד את הצעירים שהחיים הם קצרים וצריך לעשות בהם מאמץ קטן בכדיי לשמור על עצמך כי חיים רק פעם אחת. לעומת הקבוצה הצעירה יש את הקבוצה היותר בוגרת ומבוגרת הם מודעים הרבה יותר למחלות לב. הם יודעים מה יכול לקרות אם הם לא ישמרו ממחלות לב ולכן גם נשמרים מהן.

לסיכום: בני נוער צריכים להתחיל ולעשות מאמץ ולשמור על עצמם.

המבוגרים נמצאים במסלול הנכון וצריכים להשאר במסלול זה כי כך הם יאריכו את תוחלת החיים שלהם.

ביבליוגרפיה

האנציקלופדיה לבריאות המשפחה

בריאות הגוף

הוצאת כרטא

1991

ספר לימוד לבתי ספר יסודיים

הדם זורם בגופנו

הוצאת רמות, מערכות חינוך בע”מ

תש”ם

המדריך לבריאות המשפחה

הוצאת עם עובד ומשרד הבטחון- ההוצאה לאור

1993