פוסט: כדור הארץ והחלל

מושגים:

המפץ הגדול- כינוי לתיאוריה קוסמולוגית המסבירה את היווצרות היקום, המקובלת על הקהילה המדעית של ימינו, ונחשבת לאחד הגילויים החשובים ביותר של המאה העשרים. תיאוריה זו מתבססת על נוסחת היסוד של תורת היחסות, לפיה אפשר להמיר אנרגיה לחומר ולהיפך. על פי המודל, לפני היווצר היקום היתה כל האנרגיה שממנה הוא נוצר דחוסה בצפיפות אינסופית בנקודה זעירה הקרויה ייחודיות הואיל וחוקי הפיזיקה הקיימים כיום לא חלים עליה.

כדור הארץ- כדור הארץ הוא כדור אליפטי פחוס קטבים, עם קוטר ממוצע של 12,742 ק”מ בקירוב. שליש מפני כדור הארץ הם יבשה והשאר ימים ואוקיינוסים. הנקודה הגבוהה ביותר על פני כדור הארץ היא הר האוורסט בגובה של 8,850 מטרים, והנמוכה ביותר היא תהום מריאנה בגובה של 10,911 מטרים מתחת לפני הים. כדור הארץ מסתובב סביב צירו במהירות של כ-0.5 ק”מ לשנייה ונע סביב השמש במהירות של כ-29 ק”מ לשנייה.

אטמוספירה- אטמוספירה היא שם כולל לכינוי שכבת גזים המקיפה גוף בעל מסה משמעותית. הגזים נמשכים אל הגוף בגלל כוח המשיכה שלו.
אסטרונומיה- מדע החוקר את התנועה, מבנה, ההתהוות וההתפתחות של גרמי השמיים, והיקום בכלל. האסטרונומיה נחשבת למדע העתיק בעולם.
מערכת השמש- במערכת השמש תשעה כוכבי הלכת סובבים סביב השמש, הכוכב המרכזי והיחיד במערכת, אשר מסתו היא 99.86% ממסת סך המערכת. מערכת השמש נוצרה לפני כ-4.5 מיליארד שנה, והיא נמצאת בגלקסיית שביל החלב, בזרוע הנקראת אוריון.
ירח- ירח הוא עצם טבעי המקיף כוכב או כוכב לכת. לכדור הארץ יש ירח אחד. הירח הוא לוויין טבעי של כדור הארץ וגרם השמיים הקרוב ביותר לכדור הארץ. הירח של כדור הארץ נקרא גם לבנה.
גלקסיה- גלקסיה היא צביר ענק של שמשות וחומר בין-כוכבי. המספר הרווח של כוכבים בגלקסיה הוא בדרך כלל כמה עשרות מיליארדים או כמה מאות מיליארדים.
על פי ההערכה, היקום מכיל מיליארדים רבים של גלקסיות.
שביל החלב- שביל החלב היא הגלקסיה בה נמצאת מערכת השמש שלנו, אחת ממיליארדים רבים של גלקסיות ביקום.
קוטרה כ- 100,000 שנות אור, רוחבה כ -30,000 שנות אור ומכילה כמאה מיליארד שמשות. מניחים כי במרכז שביל החלב מצוי חור שחור, אשר סביבו סובבים כל השמשות בגלקסיה, וזאת עקב כוחות כבידה חזקים הפועלים באיזור זה, שאין בו גרם שמימי שניתן לצפייה.

כדור הארץ- תמונת מצב
בכדור הארץ ישנם הרבה שאלות לא פתורות. האם ימצאו תרופות למחלות קשות כמו איידס, מלריה ושחפת?, איך יראו היערות בעוד עשור או שניים? ועוד שאלות רבות אחרות שעוסקות בסכנות הצפויות לכדור הארץ.

רוב רובו של כדור הארץ הוא מים. אך משנה לשנה פחות מים מתוקים ונקיים עומדים לרשות תושבי העולם. תושבי כדור הארץ תלויים במאגרי מים מתוקים, מי תהום ומי גשמים. אך יש כל מיני תהליכים אקלימיים שהביאו להתחממות כדור הארץ וכתוצאה מזאת באיזורים רבים בעולם יש מחסור בגשמים. גם המים שישנם אינם במצב טוב כלל. מפעלים מזרימים שפכים אל נחלים ומאגרי מים מתוקים, ובכל שנה מתים יותר מחמישה מיליון בני אדם ממחלות הקשורות בצריכת מים מזוהמים.
בעיית המים היא בעיה קשה שצריך לטפל בה. כי הרי ידוע שבלי מים אין חיים.

בעיית זיהום האוויר היא גם אחת הבעיות שיש בכדור הארץ. כלי הרכב פולטים אל האוויר גזים רעילים ופחמן דו חמצני, במפעלי תעשייה נשרפים דלקים שונים ונפלטים אל האוויר גם כן גזים רעילים ופחמן דו חמצני. בעקבות זאת הגזים הרעילים הנפלטים אל האטמוספירה יוצרים שכבה המונעת את שחרור חלק מקרינת החום הנפלטת מהקרקע לחלל. בגלל תופעה זאת כדור הארץ מתחמם והסכנה הטמונה בכך היא שקרחונים יימסו, מפלס המים הימים יעלה, ובעתיד תהיה סכנת הצפת ערים לאורך חופי העולם. ריכוז הגזים הרעילים הוא גם סכנה מיידית לבריאות האדם.

אילו הם רק 2 דוגמאות לסכנות הצפויות לכדור הארץ. וכמובן שיש עוד המון סכנות שצפויות לו בהמשך.
בעולם יש הרבה גופים העוסקים בנושאי איכות הסביבה וכדור הארץ. גופים אלה מנסים לפתור שאלות רבות וסכנות הצפויות לכדור הארץ בשנים הבאות.