פוסט: המחרוזת

שאלות:
1. ציין את השלבים שבאמצעותם אנו מתארים דמות לעומק. ישנם שלושה שלבים, הציגו כל שלב בנפרד הסבירו והרחיבו לגביו.

2. תארו את דמותה של גברת ליזל בהתאם לשלבים שהצגתם בשאלה 1, הסבירו והדגימו מתוך הסיפור , בתשובה זאת ההדגמות ממחישות את הדברים לכן יש להציג מספר רב של דוגמאות לכל שלב ולערוך את התשובה כסיכום אחד.

תשובות:
1. כדי לתאר דמות לעומק אנו משתמשים בשלושה שלבים:

א. איסוף מידע – בשלב זה אנו אוספים מידע על הדמות. מידע זה יכול להיות באקספוזיציה,או בכל שאר חלקי הסיפור. מציאת המידע לגבי הדמויות יכול להיות הן בדרך ישירה והן בדרך עקיפה.
לאחר אסיפת המידע יש לקבוע את סוג הדמות.

ב. סוג הדמות – לאחר אסיפת המידע יש לקבוע את סוג הדמות:

דמות עגולה – זוהי דמות מאוד מורכבת עם מידע רב עליה. בדרך כלל דמות זו היא יותר פעילה בסיפור, כלומר היא דמות דינמית יחסית.
דמות זו תמשיך להתפתח במהלך הסיפור.

דמות שטוחה – זוהי דמות פשוטה יחסית בדרך כלל לא פעילה, ושאין עליה הרבה מידע – לרוב תכונה אחת או שתיים. ישנם מצבים שהדמות השטוחה יכולה להיות בעלת תוכנות רבות, אך כולן מאותו סוג.
דמות זו תישאר עם תכונותיה שלה ולא תיתפתח.

ג. דרך האפיון – יש 2 סוגי אפיוני דמות עיקריים:
אפיון ישיר: צורה זו היא הצורה הפשוט ביותר לאפיון דמות. צורה זו היא צורה נפוצה ביותר לאפיון דמות כי היא הדרך המהירה ביותר. באפיון ישיר צורת האפיון היא תאור חד וחלק המגיע ישר לעניין. לדוגמא : “ישראל בת 60 שנה” – זהו אפיון ישיר המלמד אותנו או מוסר לנו את גיל מדינת ישראל.
לרוב האפיון הישיר יבוא כמילת תואר.

אפיון עקיף: אפיון זה הוא אפיון ללא תאור ישיר.
כלומר אפיון זה לא מוסר לנו במפורש את המידע,
אלא בדרך אחרת כמו:מעשים של הדמות,התנהגות של הדמות,או דרך מעשים או דבריהם של שאר הדמויות בסיפור כלפי דמות מסוימת. לרוב אפיון זה נחשב לדרך היפה יותר והמתוחכמת יותר לאפיון דמות בספרות.

2. דמותה של גברת ליזל:
גברת ליזל היא דמות יפה,אשר נולדה למשפחת עובדים. לגברת ליזל לא היה נדוניה,ולכן היא נישאה למר ליזל – פקיד קטן מן המיניסטריון לחינוך.
גברת ליזל חושבת שהיא נולדה בטעות למשפחת עובדים, ושזוהי טעות של הגורל שהיא ענייה.
גברת ליזל כל הזמן רוצה להיות עשירה ובעלת מעמד גבוה, עד כדי כך שהיא רואה בדמיונה איך יכלו להיראות חייה העלובים אם הייתה עשירה. היא מדמיינת חדרי אורחים שקטים,מרבדים,לפידים ואת כל זה היא חולמת עד לפרטי פרטים.
( לדוגמא : היא חולמת אפילו על סוג הדברים שהיא רוצה שיהיו לה כמו לפידים מברונזה, חדרי סלון רחבי ידיים רפודים משי עתיק וכו..)
יחסיה של גברת ליזל לחברה:
גברת ליזל לא מתייחסת בכבוד לבעלה. בעלה עוזר לה ומכבד אותה והיא לא מחזירה לו את הכבוד המגיע לו.
גברת ליזל מאוד מקנאה בגברת פורסטייר ומכאן ניתן להבין שהיא גם לא מתייחסת אליה הכי יפה.
לסיכום גברת ליזל לא מתייחסת יפה לחברה.
גברת ליזל הינה דמות ראשית, אך קשה להחליט אם היא דמות עגולה או שטוחה. מצד אחד גברת ליזל היא דמות עגולה כי:
יש עליה לא מעט פרטים,היא מאוד דינמית,היא פעילה כל הסיפור, ומתארים אותה באקספוזיציה יחסית טוב.
מצד שני גברת ליזל היא דמות שטוחה כי:
דמות שטוחה לא משתנה ולא מתפתחת וגברת ליזל גם לאחר 10 שנים של עבודה קשה והלוואות עדיין נזכרת איך לפני 10 שנים היא הייתה יפה בנשף.
זאת אומרת שהיא נישארה אותה אחת שרוצה להיות עשירה והיא עדיין ניזכרת בזה בדיוק כמו לפני 10 שנים זאת אומרת היא לא מתפתחת אז היא דמות שטוחה. גם בתחילת הסיפור גברת ליזל מאשימה את הגורל בכך שהיא נולדה למשפחה ענייה,
וגם לאחר 10 שנים כאשר היא גילתה שהמחרוזת הייתה מזויפת היא שוב מאשימה רק הפעם את גברת פורסטייר – וזאת בדיוק כמו לפני 10 שנים – כלומר היא לא התפתחה והיא דמות שטוחה.
לפי הנתונים אני מסיק שגברת ליזל היא דמות ראשית אבל שטוחה מכיוון שמתחילת הסיפור ועד סופו לא הייתה לא התפתחות משמעותית.
דרך האפיון של גברת ליזל בסיפור היא גם ישירה וגם עקיפה:
ישירה – מתארים בתחילת הסיפור, באקספוזיציה איך היא ניראת,למי היא נשואה וכו..
עקיפה – גברת ליזל כל הזמן בוכה ומתאבלת על כך שהיא ענייה ואין לה שמלות או בית יפה או תכשיטים והיא לא עושה שום דבר כדי לשפר את המצב אלא רק בוכה ובעלה עוזר לא אבל היא ממשיכה בשלה ומכאן נובע שהיא פסיבית.
לסיכום:
גברת ליזל היא דמות ראשית אבל שטוחה, ניתן להסיק שגם פסיבית. דרך האפיון שלה היא גם ישירה וגם עקיפה, ויחסיה אל החברה לא ממש טובים , היא מקנאה בחברתה גברת פורסטייר ולא מתייחסת בכבוד לבעלה.