פוסט: היסטוריה – מושגים ושאלות ותשובות . יש פה המון

בני חסות-מעמדם המועדף של היהודים, ונוצרים תחת שלטון והאימפריה המוסלמית. האיסלם לא כפה את הנעל היהודים והנוצרים.
אומנם היהודים והנוצרים שלמו מס גלגולת וקרקע אך בתמורה הם קיבלו הגנה מהשלטון. למשל תחת שלטון האיסלם הייתה ליהודים אוטונומיה פנימית ובראשם עמד ראש הגולה.

ראש הגולה- המנהיג של היהודים בכל ארצות החליפות. נחשב בן למשפחת דוד המלך. חלקו לו כבוד של מלכים, תפקידו היה לקשר בין היהודים והשלטון. גם החליפים נתנו לו כבוד וסמכויות. דוגמה: כשנבחר נותנים לו מתנות.

כיפת הסלע- ניבנתה על ידי העם אלמלכ בירושלים כדי שירושלים תיהיה תחליף למכה אבל זה הלך בגלל שהיהודים לא הלכו עם מוחמד.

הכנסת אורחים- בני השבטים בחצי האי ערב נהגו לארח את הזרים העוברים בשטחם ורצו לדאוג על שלומם ובטחונם. בני השטב היהודי בחיבר היו משאירים את הדלת בלילה פתוחה כדי שיכנסו אנשים זרים ללון אצלהם בבטחה.

נווה מדבר- מקום להיתיישבות במדבר, במקום זה יש המון צמחיה ומין. מי שמתגורר שם מתפרנס מחקלאות ומסחר, גידלו תברואה ותמרים והיתמקדו לגדל את צאנם ובקרם.

שבט קריש- שלט במכה ואליו השתייך מוחמד הם שמרו על הכעבה ובחודש העליה לרגל דאגו לארוח עלי הרגל הרבים, הם דאגו להספקת מים ומזון ולצרכיי היום יום.

מוחמד- היה בשבט הקריש הוא ייסד את דת האיסלם. היה עוסק במסחר והיה יוצא למסעות שונים ובמסעדיו פגש יהודים נוצרים שהיה פגש יהודים ונוצרים שהיה כבן 60 התבודד בערים והתגלה אליו במלאך גבריאל כדי להודיע לו באללה בחר בו כנביא וקרא לו להאמין באללה. אל יחיד בלתי נראה.

אללה- אל מוסלמי, אל יחיד בלתי נראה (מונותיאיזם).

אלמדינה- עיר מדינה ששמה בא משבט יתרב לאחר שמוחמד שינה את שמה. הוא קרא לה כך מפני שהם קיבלו אותו כנביא לא כמו שבט מכה ולכן נתן לה’ שם יותר גדול.

מניין השנים- ספירת השנים מהגירת בריתות מוחמד ממכה, ליתרב שנת 622 היא השנה הראשונה בלוח המוסלמי.

אלברק- חיית הפלא שמוחמד רכב עליה לירושלים. כאשר הגיע לירושלים להביא את הקוראן מהשמים קראו לכל המוסלמים לראות את האלברק, ועלה לשמים להר הבית ולשמים.

שהיד- איש קדוש. לוחם שנהרג במלחמות מצווה הופך לקדוש ועולה לפי אמונת המוסלמים לגן עדן.

מסגד- זה המקום שבו התפללו המוסלמים אבל המסגד הוא לא כמו הבית כנסת אז הם יכולים להתפלל גם המקומות ציבוריים.

ראמדן- הוא יום הכיפור של המוסלמים בחג זה הם צמים מזריחת השמש ועד לשקיעתה כשהם צמאים זה לזכר לקבלת התורה בחלקים מהשמים. הראמדן הוא ראש השנה של המוסלמים.

חליף- מהמילה מחליף (של מוחמד). החליף הוא מחליפו של מוחמד לאחר מותו. מי שהאמין באללה ובמוחמד נביאו (אנשי מכה). למשל החליף היה אבו בכר מהמאמינים הראשונים של מוחמד.

שיעים- בעברית- סיעה, השיעים הם חלק באסלם יש להם מנהגים ואמונות אחרים מאשר לחלקים אחרים באסלם, לדוגמה: רוב אירן כיום הם שיעים ויש חלקים מהם בלבנון, ועוד מדינות.

כעבה- סלע קדוש שנמצא במכה ומקורו במטאור שנפל לכדור הארץ מעליו בנו מבנה דמוי מבנה של קוביה. הכעבה הייתה קדושה לשבטים עובדי האללים שבחצי האי ערב ומשכה קיירום רבים, קדושה גם למוסלמים והם עולים אליה לרגל לפחות פעם בחיים.

ייתר’ב- עיר מרכזית בחצי האי ערב כשמוחמד הגיע אליה הוא שינה לה את השם לאלמדינה (“העיר”)

מכה- עיר מרכזית בחצי האי ערב. היה בה מרכז פולחן עתיק. נמצאת בה הכעבה- האבן הקדושה , כיום היא קדושה למוסלמים. מוחמד נביא האיסלם נולד בה. זו עיר שבה עומרות דרכי מסחר חשובות ולכן הייתה מרכז ועיר עשירה מאוד.

קוראן-הקוראן זהו ספר הקודש של המוסלמים, על פי ספר זה מתנהלים חייהם של המוסלמים, רק באמצע המאה ה-7 בשנת 651 קובצו כל האמירות לספר אחד שהוא כיום הקוראן.

סונה-התורה שממשיכה את הקוראן בעל-פה. ספר שבו יש אוסף של מנהגים ומסורות של המוסלמים,המתארים את חיוו של מוחמד.

אומה-עם מוחמד קבע שהנאמנות לאומה חשובה יותר מהנאמנות לשבט או למשפחה.

מצוות העדות- המסלמי חייב לומר כמה פעמים את המפשט: אנו מאמינים באללה ובמוחמד נביאו, זאת מעיין שטיפת מוח עצמית ושכנוע עצמי המתאים לדת המסיונרית.

מצוות הצדקה- המוסלמים תורמים מכספם, את הכסף שהם תורמים עובר לנזקקים.

הג’רה- הבריחה של מוחמד ממכה ליתרב בעקבות הבריחה הזאת קיבלה יתרב כבוד רב ומוחמד חסם את שמה לאלמדינה (עיר מדינה).

חצי האי ערב-המקום שבו הודיע לראשונה דת האיסלם רוב אוכלוסיית חצי האי ערב חייה בשבטים נודדים ומעטים היו יושבי קבע תנאי האקלים והאדמה לא הייתה טובה בחקלאות, האזור שוכן באסיה וגבולותיו:צפון-סוריה ועירק, מזרח-אירן,דרום-האוקיינוס ההודי,מערב-ים סוף, מצרים,אפריקה.

גאולת דם-כבוד לבנאדם שנרצח, לפי הדת המוסלמית כאשר רוצחים מישהו המשפחה שלו צריכה לתת עליו כבוד ולכן הורגים את מי שהרג. למשל שעם יש ריב בין אנשים וזה גרם למוות המשםחה של המת תעשה גאולת דם.

מואזין- הכרוז- המואזין עולה למעלה וקורה ברמקול 5 פעמים ביום את המוסלמין לתפילות.

האימפריה המוסלמית- האימפריה המוסלמית הייתה עצמה גדולה ששמרה על שטחיה בכך שהקימו ערי בירה חדשות (בגדד ודמשק) סללו דרכים חדשות כדי שיהיה קל יותר להגיד ממקום למקום ובני תחנות דואר בדרכים שישמשו להחלפת סוסים עייפים לשניה אוכל ושליחת יוני דואר.

ג’יהאד- מלחמת מצווה דתית מוסלמית מי שנהרג במלחמה זו נקרא שהיד-קדוש. ויזכה להיכנס לגן עדן, מלחמה זו חשובה בעיני המוסלמים ויש כאלה שמכותה העמוד השישי.

מסגד אלאקצא- בני של עם אלוולה בנה ליד כיפת הסלע את מסגר אלאקצא , מסגד אלאקצא הוסיף בעיני המוסלמים את קדושתה של ירושלים, אליה באו עולים שבאו ממכה או חזרו אליה ואחריטה שלא יעלו למכה עלו לירושלים.

מצוות התפילה- המוסלמים מתפללים 5 פעמים ביום והם יכולים לעשות זאת בכל מקום שהם נמצאים.

אין נביא בעירו- אדם לא יכול להיות מיוחד, בחברה שבה הוא חי בחיי היום יום וקל לו יותר להיתבלט בכישוריו בחברה שלא גדלה יחד איתו. לדוגמה: מוחמד לא התקבל בנביא על ידי בני מכה אבל התקבל אצל אנשי יתרב.

שאלה
.1. א. הסבירו את הפתגם: אין נביא בעירו”.
ב. האם אתם מוצאים קשר בין הפתגם לנביא מוחמד?

תשובה
א.הסבר הפתגם “אין נביא בעירו”:
כאשר אדם לא יכול להיתבלט בחברה בה הוא חי כי כולם כך- יהיה לו יותר קל להיתבלט בחרה ששם לא מכירים איתו (חברה שלא גדלה יחד איתו).
ב. כן אני מוצאת קשר והוא: מוחמד בחברה ששם הוא גדל לא קיבלו אותו כנביא אבל שמוחמד הלך למכה ששם לא גדלו איתו ולא הכירו אותו אז קיבלו אותו כנביא.

שאלה
.2. א. מדוע התנגדו תושבי מכה לתורתו של מוחמד?
ב. איך קרה שמכה הפכה לעיר הקדושה לאיסלם?
תשובה
א. תושבי מכה התנגדו לתורתו של מוחמד מפני שהם היו מאמינים באללים אחרים ולא דווקא באללה, והם פחדו שכאשר הם יתחילו להאמין ר-ק באללה אז הכעבה תמשוך פחות ופחות אלילים.
ב. מכה הפכה לעיר קדושה לאיסלם בכך שיתרב גדלה והתחילה להילחם במדינות וכבשו שטחים.

שאלה
.3. מה היה המניע הדתי ליציאת הערבים לכיבוש?
מה היה המניע הכלכלי ליציאת הערבים לכיבושים?
תשובה
המניע הדתי היה שברחבי העולם יכירו את המולמים ואת מנהגהים ויעשו מה שהם עושים והמניע הכלכלי שיהיה שטח ובקרקע וככה יהיה להם הרבה שטחיפ ומקומות לגידול פרנסתם.

שאלה
.4.באילו דרכים אירגנו וביססו החליפים את שלטונם באימפריה?
תשובה
הדרכים היו: .א. הקימו ערי בירה חדשות (בגדד ודמשק)
.ב. סללו דרכים כדי שבמרכבות עם הסוסים יעברו ויהיה קל יותר להגיע ממקום למקום.
.ג.הקימו תחנות דואר כדי שהסוסים העייפים ינוחו ובמקומם לוקחים סוסים חדשים ורעננחם, למנוחה ולמזון ושליחת יוני דואר כדי להעביר מסרים חשובים מאור ממקום למקום יותר מהר.
שאלה
.5. מה היה יחסם של החליפים לעובדי האלילים לנוצרים וליהודים?
תשובה
יחסם של החליפים לגבי היהודים הנוצרים ועובדי האלילים היה טוב, הם לא שיכנעו אותם שיאמינו באללה ובנוסף לזאת הם אמרו להם שילמו מס גולגולת ומס קרקע ובתמורה יקבלו ביטחון מהצמא המוסלמים.
שאלה
.7. מה היה תפקיד ה”שוק” בעיר המוסלמית?
תשובה
תפקיד השוק היה:אתר חשוב בבגבאד-כמו בכל עיר הח’לחפות-היה השוק, מלבד חנויות ודוכנים שכנו בשוק מוסדות שונים: מסגדים,כיתות לימוד,בתי מרחץ, בית חולים, בשל מרכזיותו, מחירי הבתים בנמצאו בקרבתו היו גבוהים ולכן יכלו לרכושתם רק אנשים עשירין.

שאלה
.8. מה הקשר בין האיסלם וירושלים?
תשובה
הקשר בין ירושלים ולאיסלם הוא:
בתוך ירושלים יש חלק של האיסלם,בחלק זה נמצאים מסגד אלאקצא שהוא מאוד שחוב לאיסלם ועוד מקומות כדושים כלומר הקשר הוא שבתוך ירושלים יש מקומות קדושים לדת המוסלמית (לאיסלם).

שאלה
.9. לדת המוסלמית ולדת היהודית יש מאפיינים דומים ויש בינהין גם שוני.
.א. תנו (לפחות) שני מאפיינים דומים.
.ב. תנו (לפחות) שני מאפיינים שונים.
תשובה
.א. שני המאפיינין הדומים הם:
.1. שגם היהודים וגם המוסלמים מאמינים באל אחד (מונותיאזים)
.2. שגם ליהודים וגם למוסלמם יש ספרי קודש שבהם הם מתפללים כמה פעמים ביום.