פוסט: הימים הנוראים וראש השנה – מורשת

א. הימים הנוראים וראש השנה:
1. אלו הם הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים (מ-א’ תשרי עד י’ בתשרי). המילה “נורא” משמעה מַפִיל אימה ופחד, או מעורר יראת כבוד.
2. ימים אלה הם ימים של חשבון נפש, ושל בקשת סליחה וכפרה בעניינים שבין אדם לחברו, לפיכך הם נקראים “עשרת ימי תשובה”.
3. א. בין כסה לעשור: המילה ‘כסה’ מתקשרת למילה ‘לכסות’ והכוונה לירח, המכוסה לגמרי ביום הראשון של החודש, כמו בא’ בתשרי – ראש השנה. המילה ‘עשור’ היא בעצם ציון של יום הכיפורים מפני שתאריכו הוא ב- י’ בתשרי, כלומר העשירי בתשרי. על ]י המסורת היהודית עשרת הימים הללו- ‘בין כסה לעשור’ מוקדשים לחשבון נפש, לחרטה ולבקשת סליחה על מעשינו ועל התנהגותנו בשנה שחלפה, במטרה לשוב ממעשינו הרעים ולחזור למוטב.

ב. עשרת ימי תשובה: נקראים כך מפני שימים אלה הם ימים של חשבון נפש, ושל בקשת סליחה וכפרה בעניינים שבין אדם לחברו.
4. ראש השנה:
חל ב-א’ בתשרי.
המצוות המרכזיות בחג הן להתפלל תפילת צדקה ותפילת גמילות חסדים ולתקוע בשופר.
מנהגי החג הם לאכול בארוחת החג ראש של דג, רימון, תפוח בדבש ועוד.
המסורת מייחסת לראש השנה 3 אירועים והם היום בו נברא העולם, יום המלכת הקב”ה למלך, ויום הדין לכל באי עולם.

ב. סליחות:
1. הסליחות הן תפילות מיוחדות הנאמרות בבית הכנסת בימי החול בלבד, בחודש אלול ובעשרת הימים הראשונים של חודש תשרי.
2. הן נאמרות בשעות הלילה או בבוקר, לפני תפילת שחרית.
3. הסליחות עוסקות בבקשת סליחה על חטאים ובהבעת חרטה על התנהגות לא ראויה, והם כוללים בקשה לאלוהים לזכות ברחמיו ובסליחתו.
4. המילה ‘פיוט’ באה מהשפה היוונית ופירושה שיר. מושג זה מתכוון לשירת הקודש בעברית.
5. הפיוטים המשולבים בתפילות נכתבו לערך ב
6. בסליחות מזכירים את זכויותיהם של אבות האומה – אברהם, יצחק ויעקב – ומבקשים שזכויות אלה יסייעו גם לנו, כצאצאי האבות. יש גם קטעי סליחות המזכירים את הצרות והרדיפות של עם ישראל בתקופת הגלות, וכוללים בקשה לרחמים ולישועה.

ג. תקיעת שופר:
1. השופר עשוי בדרך כלל מקרן של איל- כבש שמלאו לו שנה ויותר. ישנם גם שופרות המיוצרים מקרן של קודו, החביבים על יוצאי תימן.
2. בפולחן הדתי היהודי קיימים ארבעה סוגים של הפקת צליל מהשופר והם תקיעה, שברים, תרועה ותקיעה גדולה. התקיעה היא צליל ארוך, אבל בגלל תנוחת הפה ואורך הנשימה, רוב התוקעים מסיימים את הצליל הארוך בצליל נוסף, המחליק כלפי מעלה. השברים זהו קול המורכב משלוש תקיעות קצרות וחריפות, הנשמעות כאנחות ונקרא כך משום שכבר בתלמוד תוארו השברים כצלילים גונחים ומייללים.
3. (האזנתי)
4. ישנן מספר סיבות לתקיעה בשופר והן:
א. התקיעה בשופר מציינת כי ביום זה אנו ממליכים את הקב”ה למלך על כל הארץ, כפי שנאמר בפסוקי תפילת ראש השנה – “כי ה’ עליון נורא, מלך גדול על כל הארץ… עלה אלוקים בתרועה, ה’ בקול שופר”.
ב. תקיעת השופר בראש-השנה מזכירה את מעמד הר סיני – מתן תורה – שבו כרת ה’ ברית עם בני ישראל.
ג. תוקעים בשופר גם בכדי להזכיר לה’ את עמידתו בנסיון של אברהם אבינו, כאשר לפי מצוות הקב”ה עמד להקריב את בנו יצחק – לקרבן, אך זה נמנע ברגע האחרון, לאחר שהניף את הסכין, כאשר מלאך ה’ קרא לאברהם לעצור. אברהם הבחין לפתע באיל שנאחז בקרניו בסבך. את האיל הקריב לקרבן תחת בנו. לכן אנו תוקעים בשופר שהוא בעצם קרן של איל, ומזכירים את הסיפור הזה, עקדת יצחק.

ד. תשליך ו”נתנה תוקף”:
1. זוהי תפילה הנאמרת ביום הראשון של ראש השנה בשעות אחר-הצהרים ליד מקווה מים.
בתפילה זו אנו “משליכים” באופן סמלי את חטאינו, ומטרתה היא לעורר את האדם, על ידי מעשה חיצוני, להגיע להתבוננות פנימית, ולהתחייבות עצמית לתקן ולשפר את מעשיו.
2. בתמונה המתארת את התשליך, ישנם חמישה גברים המתפללים על החוף אל מול הים. הם לבושים בצורה סמלית לא חגיגה מדי ולא פשוטה עם כובעים לראשם. אפשר להרגיש שזה בוקר בתמונה.
3. א.+ ב. בתפילות הימים הנוראים משולבת תפילה מיוחדת במינה, ”ונתנה תוקף”
על שם המילים הפותחות את התפילה.
מאחורי תפילה זו עומד סיפור והוא על רבי אמנון אשר בעקבות יופיו, הצלחתו ועושרו החלו ההגמון והשרים בעירו להפציר בו שימיר את דתו ויהפוך לנוצרי כמוהם. רבי אמנון סירב, אך הם המשיכו להציק לו.פעם נוספת ההגמון הפציר בו שימיר את דתו ורבי אמנון, שנמאס לו, ביקש שלושה ימים להרהר ולהתייעץ,בכדי להיפטר מהעניין. הוא הרגיש שכפר בה’ בכך שאמר מה שאמר ונעשה חולה.ביום השלישי באו שליחים לקחת את אמנון אל ההגמון, אך הוא סרב. לאחר זמן מסוים השליחים לקחו אותו בכוח להגמון. הסיפור הסתיים בכך שההגמון חתך לו את כל אצבעות רגליו וידיו ובכל חתיכה שאל אותו אם ימיר את דתו. לאחר מכן נשלח לביתו במיטה עם פרקי אצבעותיו עליה. רבי אמנון הלך לבית הכנסת לחזן ובקש לשאלת תפילה על הייסורים שעבר בעבור אמונתו בה’, ולאחר שלושה ימים נפטר. התפילה שלו הופצה ברבים ע”י רב חשוב שרבי אמנון התגלה בחלומו ובקש ממנו לעשות זאת.