פס' תאור
1 – 3 רקע לסיפור – תאור קצר על בניו של שמואל
4 – 5 דרישת העם למניעת מלך בישראל
6 – 9 מסרו של ה' לשמואל
10 – 18 משפט המלך – שהוא בעצם "התנאים" שהעם צריך לקבל
19 – 20 העם אינו משתכנע – דרישה חוזרת של העם להמלכת מלך
21 – 22 תפילה נוספת של שמואל – ה' מסכים להמלכת מלך
בניו של שמואל
כאשר שמואל הזדקן הוא הרגיש שלא יוכל יותר להיות מנהיג מושלם של העם ומנע את שתי בניו – יואל ואביה להיות שופטים בבאר-שבע. זוהי פעולה רגילה שבדרך כלל עשה אז כל מנהיג – העביר את המנהיגות כירושה. העם כמובן לא התנגד לכך – זה היה רצונו של שמואל והאנשים הסכימו אתו.
את סיפור משפטם של יואל ואביה התנ"ך לא מספר לנו בפרוט – רק בפסוק 3 מתארים בקצרה את פעולותיהם של יואל ואביה. נאמר לנו ששניהם היו רודפי בצע, לקחו שוחד מאנשים, שפטו משפט שקר וכו'.
בסופו של דבר, כנראה אחרי כמה חודשים או שנים של משפטם של יואל ואביה, זקני העם שיצגו את העם באים אל שמואל בבקשה להמליך עליהם מלך בישראל.
הסיבות לדרישת העם
1. סיפורם של יואל ואביה היה חלק מהסיבה הראשונה, הסיבה היתה כוללת יותר… המשך לקרוא
שמשון-סיכום כללי
כינוי:שמשון הגיבור
בן שבט:דן
שופט משופטי ישראל,לחם בפלישתים והגן על בני ישראל מפניהם בתקופה שבה עדיין לא התפתח הסיכסוך לכדי מלחמה.
אמו היתה עקרה ובחזונה נגלה לה מלאך ה' להודיע לה שהיא תלד בן.
ולאחר מכן הוסיף:"אל תשתי יין ושכר אל תאכלי כל טמא כי נזיר ה' יהיה הנער מן הבטן והוא יושיע את ישראל מידי פלישתים"(שופטים י"ג פ'ס 4-5)
כאשר התגייסו… המשך לקרוא
6-14 – דיני שומרים
סוג השומר גניבה אונסין
שומר חינם אם נמצא הגנב – משלם פי שניים, אחרת לא משלם. לא משלם אלא אם כן אשם.
שומר שכר צריך לשלם כפליים. לא משלם.
הלווה כנ"ל אונסין. אם בעל החפץ לא נמצא צריך לשלם, ואם כן – לא צריך לשלם.
השוכר לא משלם, כי דמי השכירות עולה על מחיר החפץ. לא משלם.
ישנם שלושה מקרים:
1. השומר נשבע לפני הדיינים שהוא לא שיתף פעולה, ואם נקבע כי הוא לא משקר הוא לא צריך לשלם.
2. החיה מתה ואין ראיות – צריך להישבע. "נעלמה ואין רואה" – נחטפה.
3. א. אונסין. ב. גנב. ג. טרפה. [טרפה זה אונסין עם סייג. במקרה… המשך לקרוא