פייסבוק
Facebook Pagelike Widget
פרסומת

תנ”כ

שאלות חזרה לנושא: “עלילות הראשית”

שאלות חזרה לנושא: “עלילות הראשית”
1. בראשית, א’, 1-31
א. כתוב שני הבדלים בין סיפור הבריאה הבבלי (אנומה אליש) לבין סיפור הבריאה המקראי בבראשית פרק א’.
ב. סיפור הבריאה השני שבפרק ב’ נבדל מקודמו מבחינה ספרותית ומבחינה עניינית. הסבר שלושה הבדלים בין שני סיפורי הבריאה. כתוב שתי סיבות להבדלים בין שני סיפורי הבריאה.
ג. הביטוי “וירא אלהים כי טוב” אינו מופיע לאחר שתי בריאות. מהן שתי הבריאות ומדוע הביטוי חסר בכל אחת מהבריאות?
תוהו ובוהו זוהי שוממה וריקנות והיו חומרים נוספים שהם החושך והמים שכיסו את הכל, על יסודות אלו לא נאמר ” כי טוב” וזאת משום שהם מרכיבים הרסניים המאיימים על העולם, ועלולים להחזירו למצב של לפני הביאה.
2. בראשית, א’, 14-31
א. בפס’ 21 רואה חוקר המקרא קאסוטו “מחאה נגד השקפות שהיו נפוצות באומות העולם”. באלו השקפות מדובר וכיצד פרק א’ פס’ 21 מתנגד להשקפות אלו ?
התנינים מודגשים בבריאה הזו . ( של היום החמישי )
למילה ‘תנינים’ יש 2 פרושים :

* שם נרדף לנחש
* התנין מתפרש כמפלצת ים
התורה מדגישה את התנינים הגדולים וכאן התורה התכוונה להשמיע מחאה כנגד השקפות שהיו נפוצות באומות העולם. ההשקפה שהייתה קיימת היא כאשר ה’ ברא את העולם התנינים נלחמו באל, וכך התנגדו וניסו למרוד בו .אבל מטרת הפסוק… המשך לקרוא

אליהו ואלישע – תלמיד שהתעלה על רבו

אלישע ואליהו – תלמיד שהתעלה על מורו

ע”פ פירוש א.ש הרוטום בני הנביאים היו צעירים שהתרכזו סביב הנביאים הגדולים, והתחנכו להיות נביאים, כמו סוג של תלמידים.
אלישע היה אחד מבני הנביאים – הנביא שאצלו התלמד היה אליהו, הם למדו בקבוצות בגילגל בבת אל ושפת הירדן.
במלכים ב’ פרק ב’ פסוק9 אלישע מבקש מאליהו ” וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע, וִיהִי נָא פִּי-שְׁנַיִם בְּרוּחֲךָ אֵלָי.”
פסוק זה מדבר על כך שאלישע מבקש מאליהו שיינתן לו פי 2 כוחות נבואה מאשר לנביאים האחרים.
אפשר לפרש את אמרתו בשני אפשרויות :
יש המפרשים בקשה זו כבקשה שבה רוח הנבואה תשרה אצל אלישע פי שתיים מאצל הנביאים שיבואו אחריו, ושהם יהיו כביכול יורשיו.
ע”פ ספר דברים כ”א פסוקים 15-17, הבן הבכור מקבל פי שתיים בירושתו של אביו.
יכול שעקב אמרה זאת אלישע מרגיש ורואה עצמו בתור הבכור של הנביאים ולכן מגיע לו לקבל שרוח הנבואה תשרה פי שתיים מאצל הנביאים האחרים.


ויש המפרשים זאת שרוח הנבואה שתרשה אצל אלישע תהיה גדולה פי שתיים מאשר הזו ששרתה על אליהו.
בקשתו של אלישע מתממשת, לאחר הבקשה אומר אליהו במלכים ב’ פרק ב’ פסוק 10:
” הִקְשִׁיתָ לִשְׁאוֹל; אִם-תִּרְאֶה אֹתִי לֻקָּח מֵאִתָּךְ , יְהִי-לְךָ כֵן , וְאִם-אַיִן, לֹא יִהְיֶה.”.
כלומר, בגלל שהבקשה הייתה קשה, אליהו לא מבטיח לקיים אותה והוא… המשך לקרוא

ר’ שמואל הנגיד

ביוגרפיה: שמו המלא הוא שמואל בן יוסף הלוי אבן נגרלה /נגדילה.ר’ שמואל חי בין השנים: 993-1056. היה מדינאי ומצביא,משורר ופרשן התלמוד. נולד בקורדובה שבספרד ובשנת 1013 היגר למלגה. ר’ שמואל הצטיין במיוחד בכתיבה,כתיבה מכל הסוגים: פיוטים,שירי חול,ספרי מקרא וכו’… בנוסף לכתיבה שמואל למד גם את התלמוד ואת הספרות העברית. כמו כן היה לו כתב יד יפה בעברית וזהו היסוד להצלחתו. בשלב מסוים בחייו היה עוזר לאיש הסוד של הוזיר אך עד מהרה הועלה בדרגה והפך ליועצו המדיני של הוזיר. לאחר מות הוזיר מונה למצביא העליון בצבא ואף השתתף בקרבות. ר’ שמואל ניצל את מעמדו לא רק לטובתם של יהודי גרנדה שהיה הנגיד שלהם ורבם,אלא אף טרח לשפר את מצבם בארצות אחרות.לא רקיהודים העריכו את כשרונו ואשיותו אלא גם המוסלמים מאוד הוקירו אותו. חלק מכתביו נשארו עד היום.ביניהם : “מבוא לתלמוד”.קבצי השירים:”בן משלי”,”בן תהילים” ו”בן קהלת”. ובייחוד מצטינים שירי המלחמה שלו.
צ\'אט
  • JJ
    JJJ
    20 October 2020
  • ד
    דינה אקסלרוד
    29 September 2020
  • רעות אהרון
    גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי גל דרומי
    29 September 2020
  • ד
    גכגכ
    29 September 2020
  • דן ביקלס
    @sagi_amram
    29 September 2020
  • דן ביקלס
    תעקבו אחריי באינסטגרם
    29 September 2020
  • יניב דמוך
    מישהו רואה אותי?
    29 September 2020
  • מאיר כץ
    שלום לכם חברים בבקשה תעקבו אחרי באינשטוס @davidkatz
    29 September 2020
  • אח של דימה
    בואנה יבן של זונה תסתום תפה המזדיין שלך דימה יילד זין שרמוט
    29 September 2020
  • בודהה
    חברה איפה אהבת החינם שלכם?
    25 September 2020
Your Shout