יוסף בין מתתיהו היה מפקד המרד בגליל נכנע בלא קרב לרומאים היסגיר את עצמו והפך להיות היסטוריון ושינה את שמו במקביל (ליוספוסלביוס)היסטוריון המרד הגדול
מקור חשוב לתקופתינו ספריו,מלחמת היהודים עם הרומאים ועוד אחד קדמוניות היהודים
היהודים עוזרים לצבא הסורי מבחינה לוגיסטית נותנים אוכל שתיה מזון ובגדים.
יהודי,תמיכה כלכלית במקדש שיקום המקדש והרחבת חוקי אבות פטור ממס למעמדות הגבוהים
פטור כלול ממס לתושבי ירושלים
מכתב הזכויות של אנטיוכוס
היות והיהודים ערבו לנו קבלת פנים מזהירה כאשר באנו לעיר מצאנו אנו לראוי לגמול להם לשקם את עירם מהמלחמה הקשה שהם עברו לצורכי קורבנות הם הביאו להם הקצבה של בהמות, יין, שמן ולבונה בשובי של 20,000 כסף והביאו להם ארטבות קדושות של סולת , חיטה ומלח. הם תורמים ועוזרים לשיקום המקדש בכך שהם מביאים עצי לבנון. רוב המעמדות הגבוהים יהיו פטורים ממס. הם מבטלים את כל המיסים לכל אלא היושבים בעיר כדי לשקם את העיר. גם בשנים הבאות פוטרים אותם משליש המיסים כדי שהנזקים שעשו להם יתוקנו. כל מי שנלקח בשבי או הפכו אותו לעבד ישוחרר לחופשי וגם רכושם יוחזר.
צירוף הנסיבות העדרות חוניו מירושלים ועליתו של שליט חדש בממלכה זימן לידו של יאסון אחי חוניו את האפשרות לנסות ולחולל מהפכה יסודית ועמוקה בחיי ארץ יהודה ,יאסון היה שותף לעמדותיהם הכלכליות והתרבותיות של בני טוביה יש ליזכור כי בני טוביה טיפחו את האהדה להלניזם .יאסון פנה אל אנטיוכוס בבקשה להדיח את חוניו רישמית ממשרת הכהן הגדול ולמנות את את עצמו לתפקיד בתמורה היציע יאסון סכום כסף ניכבד מאוד.קרו שני דברים שעוד לא קרו בהיסטוריה של העם היהודי זו הפעם הראשונה שכהן גדול נתמנה בעוד קודמו בחיים ,משרה שנחשבה מקודשת הועברה אז רק מכוח הירושה ולא ע"י כסף.תוך זמן קצר היחסים בין השילטון הסלווקי ליהודים מיתעררים האימפריה הרומאית מתחילה להתעצם.הסורים כתוצאה מההפסדים לרומאים מעלים מיסים והשלטון הסורי מתחיל לסחוט את המדינות שבשליטתן.לכן הם מבטלים את כל מה שהיבטיחו להם.עוד סיבה להתערערות היחסים זה מלך חדש אנטיוכוסמתמנה בשנת 175 לפנ"הס הוא הופך להיות שליט שמאד מתערב בעינים הפנימיים ביהודה יש חוקרים המאשימים אותו שהיה הלניזטור מפיץ תרבות הלניסטית (זו הערכה).נקודת מפנה טוטלית בתרבות של יהודה לעיתים ההתערבות באה מרצונו או שאנשי יהודה מבקשים שהתערב .אנטיוכוס כל הזמן קרוב ליהודה מפני שהוא נילחם במיצרים
השלטון הסבווקי אינו בטוח ביהודה המיצרים רוצים מלדש ליכבוש את יהודה קימת ביהודה מפלגה פרו מיצרית שתומכת בשלטון המיצרי ומפלגה פרו סלווקית שתומכת בשלטון הסורי חלוקי דיעות במשפחת כהונה וגם בבני טוביה
עיסקת קח תן
המניעים:
אנטיוכוס יאסון
1.הלניזם 1.מישרה=הכוח
2.כסף 2.הפצת ההלניזם
אנטיוכוס מדיח את חוניו וממנה את יאסון לכהן גדול
יאסון משלם ג'ובות.
המקור לכל המהפך הזה הוא היהודים ולא היוונים.יאסון יזם את המהפך.תשלום עבור המינוי ותשלום נוסף לבנות מבנים לקידום ההלניזם.מישהו מבחוץ התערב בכהונה הגדולה, פונים לגורם זר ואומרים לו שיחליט. מבחינת אנטיוכוס זה טוב מפני שהכהן הגדול הוא הלניסט והוא תורם להפצת ההלניזם, אנטיוכוס הופך להיות דמות שמשפיע ביהודה. עוד סיבה לתשלום : החזרת חובות לרומאים.
קשר חזק :
1. תרבותי
2.פוליטי.
קשר בעיתי:
1.מעורבות הסורים.
2.דתית תרבותית-עד לאן תעמיק ההתיונות
3.בעית קביעת המיסים-פערים פנימים והגדרת המיסים.
השלכה תרבותית מאחר שמינוי יאסון נעשה ע"י גורם חיצוני וזר.נקודת המפנה (רפורמה) שתוקם היא עיר במתכונת יוניוות
:פוליס יהודי וגמנסיון והם יקראו לעיר אנטיוכיה.יש אנשים בעלי מעמד שונה למשל אזרחי הפוליס שהיו גם אזרחי ירושלים.
כותב הכתב בספר בעמוד 76 :בעיני הכותב יאסון אינו כהן גדול הוא אולי סופר או כהן זר אשר ראה את כל מה שקורה במקדש, יתכן שהכותב הוא ירושלמי. ספר זה ספר המכבים הוא המקור הגדול ביותר בתקופת ההלניזם. בטקסט זה הכותב לא מסתיר את עמדתו השלילית לגבי המיתיוונים הוא מוכן להכפיש את שמם. עפ"י טקסט זה אנחנו רואים על מי ההתיונות משפיע ועד לאן היא מגיעה הכותב לא מסתיר שום דבר מאיתנו כי הוא רוצה לתקןף אותם.
ההלניזם ביהודה לא פוגע בדת הכותב לא מראה שום פגיעה בדת אין אלילים ביהודה. אין פגיעה בבית המקדש משהו נשבר ביחס של המתיוונים לגבי היחס לאלוהים הכותב מתריע ממה שהתרבות ההלניסטית יכולה להגיע אנשי הכהונה יכולים השכם בבוקר להעלות קורבנות לאחר הצהרים לשחק בספורט.כל התרבות שהם מקימים(פוליס,איצטדיונים,והיכן תרבות) משלמת הממשלה. ההלניסטית ביהודה היא תרבות רישמית.
ע"מ 77
הקטע בעמוד 77 הוא מיוחד. הוא מדבר על משחקי ספורט אשר נערכו בנוכחות המלך והוא חשוב מפני שזה מראה שישראל היא מדינה הלניסטית לכל דבר"קיבלה את הדגל האולימפי". יאסון שלח לא רק ספורטאים אלא גם אנשים חשובים משקיפים מביאים כסף וקורבנות, הערך מבחינת יהודה שמכירים בפוליס בירושלים כחלק מהעולם ההלניסטי ואת היצטרפותם למשפחת העמים ההלניסטים. במשחקים אלא מעלים קורבנות לאל הרקולס כמו טקס פתיחה של אולימפידה לעלות כל הזמן קורבן להרקולס. בצורה הם כאילו בתוך ההלניזם. האנשים שתרמו לא גאים בזה שהם תורמים לאוניות וגם לא מרוצים מזה שהם תורמים לקורבן(קורבן שהם לא מאמינים בו) יש להם בעיה פנימית-בית ובעיה חיצונית-בצור.מבחינת הזהות של המתיוונים יש זהות חדשה: יהודי מתיוון שומר על הדת אבל חי בתרבות אחרת זה מתבטא בכך שהשליחים לא מסכימים לתת כסף לעלות קורבן אבל הם עושים דבר שלא יפגע בדת אבל יעזור לתרבות לתרום לאוניות.
הסופרים לא מקבלים את הסינטזה של המיתיוונים שהם מקבלים את תרבות היוונים ומאמינים באלהי ישראל .
לפני 200 שנה כל היהודים היו יהודים שומרי מסורת חרדים אחרי זמן מה הם ניפתחו לסביבה וראו שאין רק דת אלא גם דברים אחרים למה לי ללמוד רבנות במקום ללמוד פיסיקה לדוגמא בימינו אני יכול ללמוד דברים אחרים אשר לא קשורים לדת היהודית כך קרה גם בתקופה ההליניסטית אני יכול להיות יהודי הלניסטי.מנלאוס רוצה לגזול את השלטון אם מישהו "מלכלך" עלי אני ירצח אותו אם חסר לי כסף אני יגנוב אותו מהקדש.ההיתיונות לא בוטלה אצלו הוא רוצה שליטה על העם היהודי השלטון היווני הופך להיות בעל כוח במה שקורה ביהודה עפ"י רצונם של היהודים המחיר שמשלמים עבור מנלאוס הם המיתיוונים עצמם אם שלטונו של מנלאוס.יש בקרב המיתיוונים שני מחנות יאסון ומנלאוס.העינים הקדושים יותר ליהדות הולכים וניפגעים מיתנגדי ההיתיוונות מרגישים שאי אפשר לישתוק הם היצליחו להרוג את אחיו של מנלאוס.
התפתחות היחסים בין המתיוונים לבין לא מתיוונים בזמן זה הולך ומשתרש שם חדש ללא מתיוונים חסידים המלך שלך שר.
השר היגיע עם צבא כבד ודיבר איתם בשלום אבל במרמה והתחכם ובסוף הוא כבש ובזז את העיר חטף את הנשים והבהמות ושרף את העיר, ואז בנה שוב וחידש את העיר והפך אותה מצודה יותר גדולה.
*יותר מתקבל על הדעת שאנטיוכוס רוצה להלחם עם הלא מתיוונים למתיוונים.
בקטע זה מראה שהחסידים יודעים כיצד להתגונן בגלל שצריך צבא גדול כדי לחדור לירושלים. בירושלים החסידים נותנים את הטון. המילה עם בקטע מתכוונת לחסידים , בה הצבא הסורי הוא מכה מכה גדולה בחסידים. הם מחזיקים במצודה נשק אוכל וציוד. ההתנגדות של החסידים גדולה וזה מוכח בזה שהחסידים היו צריכים לדבר שקר ומרמה בשביל שיפתחו להם את השער.
167 לפנה"ס
חשמונאים-מכבים
מודיעין
גזירות אנטיוכוס
כלפי היוונים
168 לפנה"ס
חסידים
ירושלים
"הבעיות בירושלים"
יוונים+מתיוונים
פירוש הדבר שכתבו יותר על החשמונאים זה מראה את אהבתו הגדולה של הסופר לעומת השנאה של מרד החסידים.
1.חיסול – דיכוי המרד בירושלים
2.הקמת מבצר החקרא
3.חילול המקדש בחקרא
4.גזרות אנטיוכוס
5.האירוע במודיעין
החקרא
מיבצר-נקודה אסטרטגית מאוכלס ע"י צבא סורי ומיתיוונים
פסלים-אלילים בירושליים הפקעת קרקעות
חילול בית המקדש מיסים
עזיבה המונית
החסידים עשו את המרד ניגפו אבל הם היפסידו
המיתיוונים של יאסון הם מיתיוונים תרבותיים הם רוצים להיפתח לעולם הגדול אבל יש להם מעצורים בישביל לישמור על הדת לדוגמא סיפור האוניות שבמקום להקריב קורבנות לאל יווני הם תרמו לשיפור הנמל בישביל האוניות לעומת המיתיוונים של מנלאוס שלא איכפת להם למה לקחת רק את התרבות אנחנו כבר כימעט כמו כל יווני חוץ מהדת אז כבר נהיה יוונים לכל דבר.
בתקופת יאסון ההיתיוונות היתה תנועה עם-רבים הלכו והיתיוונו זה היה תהליך סוציולוגי היתיוונות זו לא תנועת עם ההיתיוונות קטנה בגלל הפירוד בין מחנות ההיתיוונות המיתיוון יש לו כוח יש לו קשרים עם השלטון צבא ברגע ששודדים את המקדש מחללים את המיקדש ברגע זה הם פוגעים בתנועת ההיתיוונות עצמה.
יש עימותים בן החסידים למיתיוונים ובין החסידים ליוונים לדכא את החסידים ע"י כך שלהוציא את הדת מן החים להוציא את מה שמזין אותם
התגובות לגזרות
טיפולוגיה-חלוקה לטיפוסים סוגים חלוקה לקטגוריות טיפולוגיה של תגובות
איזה תגובות יהיה לגזרות ביהודה
לא כל כך הרבה אנשים היתנגדו לגזרות לעומת זאת מי שכתב את הטקסט בעמוד 102 הוא חסיד מיתנגד אבל הרבה מאמינים לא היתנגדו לגזרות היצטרפו אליהם
קבוצה של אנשים שהיתנגדו לגזירות וניסו ככל הניראה לברוח ויש להם אפשרות לישמור על חייהם אבל הם דבקים בדתם לא רוצים לקבל אליהם את הגזרות .הם מתו מוות על קידוש השם אני מקדש את שם אלהי למרות שאני יודע שזה יעלה בחיי
קבוצה של אנשים ברחו למדבר למקום שהצבא לא יגיע אבל הם מגיעים ותופסים אותם הם מציעים להם שימלאו את הגזרות ואז הם יחיו אבל הם לא מסכימים אז היוונים מתחילים במלחמה אבל החסידים לא ילחמו בגלל שזה חילול השבת .
באה פלוגות של אנשים חשובים את צבא למודיעין כולם נאספים ואומרים למתיתיהו שהוא ראש גדול והוא גם נתמך בהרבה בנים ואחים הם אומרים למתיתיהו להקריב. מתתיהו ותומכיו התאבלו על מות חבריהם שלא נלחמו ביום השבת מתתיהו אומר להם שאם הם לא ילחמו במתיוונים וביוונים ימחקו אותם אז הוא נותן להם אישור להלחם בהם אפילו ביום שבת.
פרשת מודיעין
באו שליחים מן המלוכה והיללו את מתתיהו שהוא אהוב וראש נכבד אחר כך הם ביקשו שהוא יאסוף את כולם והם הציעו למתתיהו לקבל את הגזרות בתמורה לכסף וזהב.מתתיהו סירב ואז םתאום איש אחד לקח זבח טמא וזבח אותו.מתתינו נתעצבן והרג את האיש אשר זבח , את שר המלך ואמר לכל מי שאיתו שיברחו איתו.
חיסול ההתיוונות
הם הגיעו לכפר של יהודים שקיבלו את הגזרות. הם הרסו את הבמות נימולו את הבנים של נימולו . חלק מהאנשים שקבלו את הגזרות ברחו מפחד שיהרגו אותם
כותב הספר בא לכתוב את ההסטוריה של מתתיהו והוא מדגיש את מה שמתתיהו עשה. אנחנו יכולים להבין שגם דבר כזה קרה גם בכפרים אחרים.ספר המכבים עוקב אחרי 30-40 שנה של פעילות עד שיהודב משיגים את העצמאות. הסופר נותן לנו יותר יחס ליהונתן ולשמעון יותר פרקים מפני שהוא אוהב אותם יותר. הסופר רוצה להלל את המכבים.
אין למתתיהו ותומכיו השפעה בירושלים מפני שיש שצבא גדול הם לא יכולים לטפל רק בכפרים הקטנים כי בכפרים הקטנים הצבא כמעט לא לא מגיע אלא רק חד פעמי ואז מתיתיהו מנצל את זה לא מחזיר כל כפר ליהדות.
ספר המקבים כמקור היסטורי- עוסק באירועים שמתחילים ביאסון נכתב ע"י אדם מקורב ממשפחת החשמונאים מתאר את קרבות יהודה המקבי. המקור ההיסטורי הגדול ביותר באותה תקופה. הספר לפעמים קצת משוחד בגלל הקרבה של הכותב לחשמונאים למשל משלקי שנת ה5- בצור שוד המקדש ע"י אחיו של מנלאוס. חוינו הכהן הגדול בירושלים באירוע הראשון מודח ע"י מנלאוס ואחר-כך נרצח ע"י הסורים בפקודת מנלאוס.