פוסט: חלק מה30% בכיתה י

 

חלק ראשון – סקירת המדינה

א. שם המדינה: איטליה

ב. סקירה גאוגרפית עדכנית לשנת 2015

גבולות: לאיטליה יש שני סוגי גבולות, ימי ויבשתי.                                                                               בצפון (גבול היבשתי) גובלת עם שוויץ, צרפת, אוסטריה וסלובניה                                                                                                                         בדרום (גבול הימי) גובלת עם הים היווני במערב (גבול ימי) גובלת עם הים הטירני ועם הים הליגורי ובמזרח (גבול ימי) גובלת עם הים האדריאתי.

 מיקום: איטליה נמצאת בדרום יבשת אירופה

סוג המשטר: איטליה היא רפובליקה דמוקרטית רב-מפלגתית. ראש המדינה הוא הנשיא, שנבחר אחת לשבע שנים וממנה את ראש הממשלה. ראש הממשלה הוא לרוב מנהיג אחת המפלגות הגדולות, שהצליח ליצור לעצמו קואליציה בפרלמנט.

ערים מרכזיות: רומא, ונציה, מילאנו, נאפולי, פירנצה וורונה

מספר תושבים: 61,855,120

ג. סקירה של איטליה בשנים שלאחר מלחמת העולם הראשונה ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה והכיבוש הנאצי

סוג המשטר: הכוחות הפוליטיים באיטליה לא הצליחו לחלצה מהמשבר לאחר מלחמת העולם הראשונה.                                                                                                                                      היו קואליציות רופפות שגרמו לחילופי ממשלות תקופים.                                                                          אל מפלגות הימין הצטרפה מפלגה חדשה, המפלגה הפאשיסטית שבאותם ימים הובילה את השלטון.

מנהיגים בולטים:

בניטו מוסוליני היה המפלגה הפאשיסטית, היה מורה במקצועו ועורך עיתון.                                         בניטו מוסוליני שכונו “הדוצ’ה” היה דיקטטור איטלקי ששלט באיטליה משנת 1922. לאחר שנבחר באופן דמוקרטי, ביטל מוסוליני את הדמוקרטיה באיטליה והפך עצמו לשליט יחיד. מוסוליני רצה להחזיר את תפארתה של איטליה לעבר המפואר. הוא דאג לשקם את האזור העתיק ברומא ב-1936, כשכוונתו הייתה להחזיר לתודעת האיטלקים את תפארת האימפריה הרומית.
שלטון מוסוליני היווה באיטליה שלטון עריצות של ממש. הוא גיבש אידיאולוגיה שנקראת פאשיזם, שלפיה המדינה חשובה מהאדם הבודד. בשם התפיסה הפשיטסטית שלו, הפעיל מוסוליני שלטון רודני קשוח ואימתני והפך את אזרחיו לנרדפים. הוא פגע קשות בזכויות האדם שלהם, הפעיל תעמולה מסיבית ששיווקה אותו כסוג של גואל איטלקי ולאחר מכן הביא להרס וחורבן באיטליה.

מצב כלכלי: לאחר המלחמה איטליה נקלעת למשבר כלכלי עמוק. מיליוני חיילים משוחררים חיפשו מקומות עבודה כדי להשתלב בחיי הכלכלה, אך היו חסרים מקומות עבודה והם נותרו מובטלים. האבטלה הגבוהה גררה אחריה אינפלציה ותחושת מרירות ותסכול. באיטליה שרר רעב בשל  מחסור במוצרי מזון בסיסיים (קמח ובשר) ואיטליה נאלצה לייבאם. המחסור הביא לעליית מחירים, לשוד ולאלימות נגד מפקיעי המחירים. גלי שביתות פקדו את המדינה ואליהם נלוו מעשי אלימות ומהומות.

 

 

אירועים בולטים:

“המצעד על רומא.

כינוי להפגנת כוח של הפשיסטים שהתקיימה ב- 24 באוקטובר 1922.  המפלגה הפשיסטית הייתה מפלגת מיעוט בבית הנבחרים, והיו לה רק 35 נציגים מתוך 535 צירים בפרלמנט. הנהגת המפלגה החליטה להפעיל לחץ על השלטונות כדי לאלצם למנות את חברי המפלגה לתפקידים מרכזיים במדינה.

ב- 24 באוקטובר 1922 התגייסו כ- 50 אלף מחברי המפלגה , שּכּונּו על שם צבע מדיהם – “לובשי החולצות השחורות”, ורוכזו בצמתים חשובים סביב העיר רומא. מוסוליני שהה במילנו ועקב משם אחר המתרחש. וברומא – סירב מלך איטליה להפעיל את הצבא נגד הפשיסטים המאיימים על העיר. חמישה ימים לאחר שהחל “המצעד על רומא” הטיל המלך על מוסוליני את תפקיד הרכבת הממשלה, והיא זכתה לאמון בית הנבחרים.

 

אירועים בולטים בתחומי התרבות והספורט:

ייסוד קבוצת כדורגל-

אוניונה ספורטיבה ססואולו קאלצ’ו, הידוע בשם המקוצר ססואולו, הוא מועדון כדורגל איטלקי מהעיר ססואולו שבאמיליה-רומאניה שנוסד בשנת 1922.

 

 

 

ד. איטליה בתקופת הכיבוש הנאצי

מתי נכבשה המדינה: איטליה חתמה על חוזה ורסאי שהוא הסכם שלום בין גרמניה למדינות ההסכמה ,מדינות ההסכמה לא היו מאוגדות מתוקף ברית אחת ויחידה, אלא לחמו במשותף, חלקן מתוקף בריתות חתומות, חלקן מתוקף מלחמה באויב משותף וחלקן מתוקף תמיכה הדדית.                                                                                        הסכם ורסאי נחתם בשנת 1919 ב28 ליוני, חוזה ורסאי הפיל את האשמה של מלחמת העולם הראשונה על גרמניה ובעלות בריתה.                                                                                                 חוזה ורסאי וסעיפיו הקשים כלפי גרמניה נחשבים לגורמים משמעותיים ביותר בעליית הנאצים לשלטון בה ובהמשך גם לפריצת מלחמת העולם השנייה.                                                                בשנת 1935 ביטל היטלר את חוזה ורסאי.                                                                                                      “הסכם הציר”, היה ברית צבאית שנחתמה בברלין ב-27 בספטמבר 1940 על ידי סבורו קורוסו מהאימפריה היפנית, אדולף היטלר, מנהיג גרמניה הנאצית ובניטו מוסוליני מנהיג איטליה הפאשיסטית. ההסכם ייסד את הברית המכונה “מדינות הציר”, שהיוותה את הצד התוקפני במלחמת העולם השנייה ולחמה נגד בעלות הברית.                                                       “הסכם הציר” כינוי לברית המדינית-הרעיונית בין גרמניה הנאצית לאיטליה הפאשיסטית. בשלוש השנים הראשונות לשלטון הנאצים נמנעה ברית בין גרמניה לאיטליה, למרות הקירבה האידיאולוגית בניהן, וזאת בגלל אינטרסים פוליטיים וחששותיה של איטליה ממגמת ההתפשטות הטריטוריאלית של גרמניה. עם זאת מוסליני והיטלר היו חברים וגם בלי כיבוש איטליה על ידי הנאצים, היא הייתה תחת שילטון רודני ודיקטטורי ומלא באנטישמיות.

 

 

סוג המשטר היה שליטה ישירה על ידי בניטו מוסיליני.

אירועים בולטים:

רדיפת היהודים באיטליה בכיבוש הנאצי.                                                            מצבם של היהודים, שהיה קשה וחסר ודאות בשל חוקי הגזע באיטליה החמיר עם הקמת הרפובליקה הסוציאלית האיטלקית המכונה הרפובליקה של סאלו. הרפובליקה הוקמה בעקבות הכיבוש הגרמני של צפון איטליה ומרכזה למחרת חתימה הסכם שביתת הנשק של ממשלת איטליה עם בעלות הברית ביום 8 בספטמבר 1943.                                              המינשר של הרפובליקה שפורסם בורונה הכריז כי אלה הקשורים לגזע היהודי הם זרים, ובמהלך המלחמה הם נחשבים לנתיני מדינות אוייב. לפי-כך יש לרכז את היהודים במחנות מיוחדים עד לתום המלחמה.                                                                                                          ב-1 בדצמבר 1943 פירסמה ממשלת סאלו צו לפיו נדרשו היהודים להגיע לתחנות המשטרה עם ציוד כנדרש. משם הם הוסעו לבתי כלא מרכזיים, ובסופו של דבר הגיעו למחנות ריכוז.

 

ה. היהודים באיטליה

מספר היהודים לפני הכיבוש הנאצי: 50,000-40,000

מעמדם של היהודים לפני הכיבוש הנאצי: מעמדם של היהודים בתקופה שלפני הכיבוש הנאצי התחלקה בצורה שיוויונית בין איטלקיים וליהודים וכו, אפילו היו ראשי ממשלה יהודים כמו: אלסנדרו פורטיס, סידני סונינו, לואיג’י לוצאטי.

יהדות המדינה בתקופת הכיבוש הנאצי:

גטאות באיטליה-

הגטו היהודי בוונציה-  הוקם בשנת 1516, היה הגטו היהודי הראשון.                                                             בשנת 1938 חיו בוונציה 1,200 יהודים. בזמן הכיבוש הגרמני, הוצאה פקודה שעל היהודים להתייצב בתחנת המשטרה עם ציודם על מנת להשלח למקומות ריכוז. מרבית היהודים לא התייצבו במשטרה והסתתרו אצל מכרים לא-יהודים, בעיקר באזורים הכפריים. רוב היהודים שנתפסו על ידי הגרמנים היו אלה שנשארו בבתיהם. בשנים 19431944 נשלחו להשמדה התושבים.

גטו רומא– גטו רומא היה גטו שהוקם ברומא בשנת 1555, ברובע סנטאנג’לו שבעיר.

גטו סירקוזה- גטו סירקוזה נמצא ברובע הקרוי בשם ה”אורטיג’ה”. עד היום קיים בגטו סירקוזה רחוב הקרוי בשם “רחוב היהודים”.

גטו מסינה- גטו מסינה הוא כינויים של שני הרבעים בעיר מסינה שבסיציליה, איטליה, אשר יועדו לאורך הדורות למגורי יהודים. הגטו היהודי נחלק בין שתי שכונות עיקריות: ה”קוארטיירה פרפורטו” בצפון-מערב העיר, ו”קוארטיירה טרנובה” במערב העיר.

גטו פלרמו- בפלרמו התקיימה קהילה יהודית עוד מהתקופה הרומית. גטו פלרמו הוקם בשנת 135. עד היום קיים בפלרמו שער הקרוי בשם שער היהודים “פורטה יהודאיקה”.הגטו היהודי בפלרמו מחולק לשתי שכונות עיקריות: “גוצטה” ו”מסקיטה”.

גטו קטניה-בקטניה התקיימה קהילה יהודית עוד מהתקופה הרומית. גטו קטניה הוקם בשנת 1235. הגטו היהודי בקטניה מחולק לשתי שכונות עיקריות:השכונה הראשונה הייתה “יודקה סופרנה “השכונה השנייה הייתה “יודקה סוטנה ”

מחנות ריכוז באיטליה-

מחנה הריכוז פוסולי: הוקם בכפר פוסולי בשטח השיפוט של העיר קארפי שבמחוז אמיליה-רומאניה שבאיטליה. תחילה, במאי 1942, היה מחנה לשבויי מלחמה, בדצמבר 1943 היה למחנה ריכוז ליהודים והחל ממאי 1944 הגיעו אליו גם מתנגדים פוליטיים. באוגוסט 1944 המחנה נסגר, כאשר הצבא הגרמני נסוג מאיטליה.

מחנה הריכוז פרמונטי די טרזיה: מחנה פרמונטי היה הגדול ב-15 מחנות המעצר שהקים בניטו מוסוליני בקיץ 1940. הקמתו החלה ב-4 ביוני 1940, ימים ספורים לפני הצטרפותה של איטליה למלחמה לצד גרמניה. ב-4 בספטמבר 1943, שישה שבועות אחרי הדחת מוסוליני, שוחררו הכלואים בפרמונטי. עשרה ימים לאחר מכן הגיע הצבא הבריטי למחנה, וחודש לאחר מכן באו למקום חיילי הבריגדה היהודית. רבים מהעצורים, רובם יהודים, נשארו במקומם באין להם לאן לפנות, והאתר שימש כמחנה עקורים עד לסגירתו ב-11 בדצמבר 1945.

ריזיירה די סן סאבה- בטריאסטה היה מחנה ריכוז אשר שימש גם כמחנה ההשמדה היחיד שהוקם באיטליה בתקופת מלחמת העולם השנייה. ב-20 באוקטובר 1943 שונה ייעודו של המחנה למתקן כליאה משטרתי לאסירים בטרם גירושם לגרמניה ולפולין, וכמתקן מעצר והוצאה להורג של יהודים, פרטיזנים ומתנגדי הנאצים. עוד שימש המחנה לאחסון רכוש מוחרם. מעשי הרצח במחנה נעשו באמצעות חבטות באלה בבסיס הגולגולת, בירי ובהרעלה באמצעות גז בכלי רכב סגורים שיועדו לכך.

 

הצהרת חוקי הגזע

ההצהרה אודות הגזע הגדירה את כוונות המפלגה הפשיסטית באיטליה ביחסה ליהודים. ב-15 ביולי 1938 פרסמו עיתוני איטליה בכותרות הראשיות על החלטת המפלגה הפשיסטית לנקוט בצעדים לשמירת טוהר הגזע האיטלקי.

ב-26 באוקטובר 1938 פירסמה המועצה הפשיסטית העליונה הצהרה בנושא הגזע אשר כונתה “דף הנחיות”. בהקדמה להנחיות נכתב כי

“לאור דחיפות הנושא והצורך בתודעה בנושא הגזע האיטלקי, אנו מכריזים:

אסורים נישואים עם בני גזע חם ושם ולא אריים.

נאסר על המועסקים על ידי הממשלה או ברשויות ציבוריות – אזרחים וחיילים – לבוא בברית נישואים עם נשים מכל גזע שהוא.

נישואים של איטלקים או איטלקיות עם זרים – מכל גזע שהוא – חייבים באישור משרד הפנים.

יש לאכוף הוראות אלה, לשמירת כבוד הגזע, גם במדינות שנכבשו על ידי איטליה.”

 

 

היהודים באיטליה נישלחו להשמדה במחנות ההשמדה אשוויץ או ל ריזיירה די סן סאבה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חלק שני- ביטוי התרבות והספורט לאור הצפייה בסרט

לאונרדו דה וינצ’י

ליאונרדו דה וינצ’י נולד בתאריך 15.4.1452 בעיר וינצ’י שבאיטליה ומת בתאריך 2.5.1519.

יצירותיו הבולטות הן פורטרט של הגברת ססיליה גלרני, המונה ליזה, בתולת הסלעים, בריאת האדם והסעודה האחרונה.

היצירות שלו אינן חתומות. בשל התנסותו עם טכניקות יוצאות דופן, רבות מיצירותיו לא שרדו את שיני הזמן. מציאת המחברות שלו תרמה להבנת יצירתו וגילתה תוכניות שלו טכניקות שלו שרטוטים, דיאגראמות מדעיות, והגות שלו על הטבע של הציור. למחברות שלו מיוחס ערך רב של ואמנים רבים אחריו למדו מהן רבות על יצירותיו.

 

      

            

                        

 

ג.

                                                           

המונה ליזה היא מבין הציורים המעטים שצייר לאונרדו דה וינצ’י (1519-1452), שהיה אמן, מהנדס ומדען. בני זמנו התפעלו מיכולתו הטכנית לצייר דמות בצורה                                                                          נכונה מבחינה אנטומית ותלת-ממדית. שיאה של יכולת זו מתבטאת ב”מונה ליזה”.                                                                                                                         הציור המפורסם מתאר דיוקן של אישה, כנראה של מונה (גברת באיטלקית) ליזה – אשתו של פלורנטיני עשיר. חלק גופה העליון של האישה מתואר על רקע הנוף פלורנטיני. ידיה מונחות על מעקה של המרפסת, והיא מפנה את מבטה אל הצופה. הקומפוזיציה המשולשת יוצרת תחושה הרמונית ויציבה, ויחד עם זאת נוצר ניגוד מוזר בין הדמות האנושית הגדולה בקדמת היצירה לבין מרחבי הנוף השומם שנפתחים מאחוריה. הניגודים יוצרים תחושה של מתח ומסתורין.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חלק שלישי-מקורות

חלק ראשון סעיף ב-

גבולות- https://sites.google.com/site/italyitaihaela/teudat-zehoot-le-italya

מיקום- https://sites.google.com/site/linoyitaly11/tuda

סוג משטר- http://sharvit.cet.ac.il/SharvitEditor/page/ShowPage.asp?nPageID=977167

ערים מרכזיות- http://www.lametayel.co.il/%D7%A2%D7%A8%D7%99%D7%9D+%D7%91%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

מספר תושבים- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

חלק ראשון סעיף ג

סוג המשטר – http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=11774

מנהיגים בולטים- http://eureka.org.il/item/23369/%D7%9C%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%99-%D7%94%D7%99%D7%94-%D7%9B%D7%9C-%D7%9B%D7%9A-%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%90-%D7%A2%D7%9C-%D7%A2%D7%9E%D7%95

מצב כלכלי- http://c3.ort.org.il/APPS/Public/GetFile.aspx?inline=yes&f=Files/ba3c28fc-8c3e-46d9-b4f3-effda4c7e27b/7be79a59-4965-4759-bb09-240d9bfeceb4/841fc907-2b29-421f-951b-ac47b8c442ab/010b1d96-e203-45c0-a35f-185cf636fcfe.docx

אירועים בולטים

המצעד על רומא- http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=22058

אירועים בולטים בתחומי התרבות והספורט- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A1%D7%95%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%95_(%D7%9B%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%92%D7%9C)

 

סעיף ד

מתי נכבשה איטליה- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D_%D7%94%D7%AA%D7%9C%D7%AA-%D7%A6%D7%93%D7%93%D7%99

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%A8%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%94_%D7%94%D7%A0%D7%90%D7%A6%D7%99%D7%AA

http://eureka.org.il/tag/%D7%97%D7%95%D7%96%D7%94_%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%90%D7%99/

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9D_%D7%94%D7%AA%D7%9C%D7%AA-%D7%A6%D7%93%D7%93%D7%99

סוג המשטר- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%98%D7%95_%D7%9E%D7%95%D7%A1%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%A0%D7%99#.D7.94.D7.93.D7.A8.D7.9A_.D7.90.D7.9C_.D7.9E.D7.9C.D7.97.D7.9E.D7.AA_.D7.94.D7.A2.D7.95.D7.9C.D7.9D_.D7.94.D7.A9.D7.A0.D7.99.D7.99.D7.94

אירועים בולטים- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%AA_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

 

סעיף ה

מספר היהודים באיטליה לפני הכיבוש הנאצי- http://m-italy.datinet.co.il/

מעמדם של היהודים באיטליה לפני הכיבוש הנאצי-  https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%AA_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

גטאות באיטליה- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%92%D7%98%D7%90%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

מחנות ריכוז באיטליה- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%9E%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%AA_%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%96_%D7%91%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

הצהרת חוקי הגזע- https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A7%D7%99_%D7%94%D7%92%D7%96%D7%A2_%D7%91%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

להיכן נשלחו להשמדה- http://www.yeshiva.org.il/wiki/index.php?title=%D7%A9%D7%95%D7%90%D7%AA_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%90%D7%99%D7%98%D7%9C%D7%99%D7%94

 

חלק שני

סעיף ב- https://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiVyJHc1djQAhUHqxoKHX8iAu8QFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fmw3.haifa.ac.il%2Fmod%2Fresource%2Fview.php%3Fid%3D144379&usg=AFQjCNGaB1Othz0k7v3yNkzG-CgrP2UilQ&bvm=bv.140496471,d.d2s http://art-studies.bituy.org/?page_id=103

סעיף ג- http://art-studies.bituy.org/?page_id=103