פוסט: דפוסי הפעילות של התנועה הציונית בתוניס

דפוסי הפעילות של התנועה הציונית בתוניס

1. איסוף תרומות
הפעילות הציונית לא שיקפה בהכרח עליה לישראל. בארצות מסוימות, כמו תוניס, ההזדהות עם הציונות הייתה למעשה הזדהות עם התרבות היהודית החדשה אך לא בהכרח ביטאה כוונת עלייה לישראל. עם זאת, ניתנה תמיכה והכרה לאלו שרצו לעלות לישראל ואף נאספו תרומות כדי לסייע להתיישבות היהודית בא”י.

2. ייסוד עיתונות כברית ציונית
אחת מדרכי הפעילות הציונית הגלויה הייתה הוצאת עיתונים ציוניים. בארצות שבהן הותרה הפעילות הציונית נוסדה עיתונות ענפה, ואילו בארצות שבהן נאסרה הפעילות (כמו מרוקו) נוסדה עיתונות עברית מצומצמת יותר, שלא הבליטה הגלוי את אהדתה לציונות. העיתון הציוני הראשון בארצות צפון אפריקה נוסד בתוניס ב1922. בהמשך התפתחה בתוניס עיתונות ציונית ענפה שייצגה זרמים שונים של הציונות. לדוגמא, עיתון “החלוץ” ייצג את השומר הצעיר, ועיתון “היקיצה היהודית” ייצגה את הרביזיוניסטים.

3. פעולות במסנגרת תנועות נוער
תנועות הנוער היו למעשה שלוחות של המפלגות הציוניות. באמצעותן פעלו המפלגות הציוניות בקרב הנוער היהודי בתוניס כמו גם בארצות אחרות במזרח התיכון ובצפון אפריקה. תנועות הנוער פעלו כדי להכשיר את הצעירים היהודים לשתי מטרות:
1. עלייה לארץ ישראל
2. תמיכה באידיאולוגיה של המפלגות
שאר המטרות היו:

1. (וגם, טיפוח השפה העברית בקרב בני הנוער)
2. חיזוק התודעה היהודית והקשר של הנוער היהודי בחו”ל לארץ
3. הצמחת דור מנהיגות צעיר לציונות בארצות אלו.
הציונים פעלו במסגרות שתרמו לשילובן של הבנות היהודיות במסגרת הפעילות הציונית. שילוב הבנות התאפשר על רקע השינויים בחינוך בכלל השקפת בהשקפת יהודי תוניס באשר לשילוב בנות במערכת החינוך היהודית הכללית. שינויים אלה גרמו לשינוי השקפת עולמם של יהודי תוניס באשר למעמד הנשים בעבודה.

4. פעילות למען עלייה
הפעילות הציונית התאפיינה בחינוך הנוער לעלייה. עם זאת, יש לשים לב לכך שבתקופה זו לא עמדה התעמולה למען עלייה בראש סדר היום של הפעילות הציונית. הסיבה לכן נעוצה בעובדה שהציונות באותה תקופה הייתה ביטוי לתרבות העברית המודרנית, והתרכזה במאבקים פנימיים על מקומה בתוך הקהילה היהודית. למרות זאת התקיימה עלייה יהודית לארץ בכל התקופה שבין שתי מלחמות העולם. העלייה מתוניס הייתה המועטה ביותר, רוב העלייה היה דווקא מארצות שבהם הפעילות הציונית הייתה אסורה כמו מרוקו (כי היו יחסים מתוחים והתדרדרות במצב בכלכלי).