פוסט: גיל ההתבגרות – הזינוק הגדול

הקדמה
ההתבגרות היא אחת ההתפתחויות החשובות ביותר בחייו של כל אחד. זהו הזמן בו מתפתחים אברי הרבייה. הסימן הראשון להתבגרות הינו בדרך כלל גדילה, האדם גובה אצל נשים מתפתח החזה ושיער מתחיל לגדול במקומות כגון: בית השחי וערווה. הדבר בדרך כלל קורה בין הגילאים 10-14 ולעיתים בגיל צעיר יותר. אצל בנות הסימ הבולט ביותר הינו תחילה המחזור (וסת). ישנם שינויים נוספים מעבר לאלו הבולטים לעין כגון: שינוי בהרגשה העצמית וביחס של המתבגר אל עצמו, יתכנו שינוים במצב הרוח בעיקר בשל השינוים ההורמונלים המתרחשים בגוף.

כשהכל מתחיל…
ישנם הבדלים מיניים חשובים בין בנים ובנות הרבה לפני ההתבגרות, אפילו לפני הלידה. זמן מה לפני ההתבגרות מתרחשים יותר שינויים המבליטים את ההבדלים בין הזכרים לנקבות.

בלוטת יתרת המוח שממוקמת בבסיסו של המוח מתחילה ליצר כימיקלים אשר נקראים הורמונים היוצרים תגובת שרשרת לכול אורך הגוף שלנו, הורמונים אלה מיוצרים הן בבנים והן בבנות, לקראת ההתבגרות, בתחילה ולאורכה.

אצל נשים הורמונים אלה מעוררים יצור של ההורמון הנקבי, הנקרא בשמו המדעי אסטרוגן. ואצל הגברים ההורמונים מגרים את האשכים וגורמים להם ליצר את ההורמון הזיכרי הנקרא בשמו המדעי טסטוסטרון.
דבר זה משפיע על ההתפתחות של הגוף כולו.
כמו כן אפשר למצוא אצל בנים צמיחה לגובה ואף לרוחב והתפתחות משמעותית של השרירים, הופעת שיער בסנטר ובשפה העליונה (שפם וזקן).
בנוסף בזמן זה הגרגרת נעשית גדולה יותר והקול מתחיל “להשבר”,
מיתרי הקול גדלים במהירות בזמן ההתבגרות הם הופכים ארוכים ועבים יותר ולכן גם הרטיטות שלהם בזמן הדיבור איטיות יותר, דבר אשר גורם לקול להשמע נמוך ועמוק יותר.
כמו כן בזמן ההתבגרות האשכים גדלים בכדי להרשות למערכת היצור של הגוף להבשיל ולהיות פעילה.

מדוע גיל ההתבגרות נקרא גם בשמו הזינוק הגדול ?
הזינוק הגדול ניתן כשם כמעט נרדף לגיל התבגרות משום שליפני גיל ההתבגרות הצמיחה לגובה מסתכמת בכ – שישה סנטימטר לשנה ובגיל ההתבגרות הצמיחה לגובה היא כ – 13 סנטימטר לשנה בממוצע.
סיבה נוספת היא משום שהזינוק בגיל ההתבגרות הוא במידה רבה פסיכולוגי ופסיכולוגים רבים מגדירים את הגיל הזה כ”זינוק” מהילדות אל הבגרות.
ביהדות בבר-המצווה מדגישים את העניין של העצמאות בכך שהאב אומר לילד את המשפט “ברוך שפטרנו מעולו של זה” דבר המסמל את עזיבתו של האב את הבן ושהוא הופך עצמאי ומקבל עליו את כל האחריות למעשיו.