פוסט: שמש הכנסיה-למקרה שתתקלו בשאלות בספרות(התשובות יתאימו לתלמידי בן-גוריון , ראשון)

1. הנושא המרכזי בסיפור הוא עבודתו והצלחתו של אדוארד פורמן .

2. השלבים לסיפור הם :
שלב א’ : האקספוזיציה בסיפור ותיאור פרטים על פורמן- פסקה ראשונה(,,אותו יום אחר הצהריים…”) עד פסקה 10(,,שנעים לכומר כשמחמיאים לו על כישרונו זה”)

שלב ב’ : נק’ המפנה ובעיה סיפורית – פסקה 11 (,,הכומר נכנס ללשכה …”) עד פסקה 31(,,בלשכתו , קם מנהל הבנק ולחץ את ידו…”)

שלב ג’ :סיום הסיפור – פסקה 32 (,,מר פורמן , רציתי לשוחח אתך על הכסף שיש לך …”)עד פסקה 42 (,,הייתי שמש בכנסיית פטר הקדוש בכיכר נוויל “)

3. א. הדמויות בסיפור הם : אדוארד פורמן , מנהל הבנק , הכומר ופרנסי הכנסייה .

ב.*אדוארד פורמן : איש גבוהה פנים צהבהבים ,צנומים, כחוש , רציני ונותן כבוד , התמחה בתפקיד דוכסי, חונן טקסים, בעל ביטחון עצמי, אופיו היו ללא רבב , עקשן , הכיר בערך עצמו ולא הרשה “שירכבו עליו” , מקפיד על הזמנים-ממהר מסודר , בעל מזל , נועז-לוקח סיכונים , מחמיא , איש כהונה מהדור הישן , שנשא דרישתו בנחת בקול מתנגן .,איש סובלני ,מנומס ,מבצע את עבודתו על הצד הטוב.

מנהל הבנק : בעל כושר שכנוע , מופתע מאנשים שלא יודעים לקרוא , בטוח במה שהוא אומר.

הכומר : גבר אדום פנים ושופע מרץ , בגיל של שנות ה-40 , בוחש בכל קלחת , פעלתן , כישרון להחזקת תינוקות לאחר טקס טבילה , רברבן , אוהב לשמוע מחמאות , מדווח על כל דבר קטן מתוך הרגשת חובה

פרנסי הכנסייה : חביבים , אנשים קשישים , בעד הדעה שכל אדם צריך לדעת קרוא וכתוב , שואלים הרבה שאלות-חוקרים , מתעניינים .

ג-ד. הדמות הראשית היא אדוארד פרמן בגלל שיש עליו הכי הרבה תיאורים , הוא דמות עגולה –משתנה במלך הסיפור כלומר הוא היה שמש והתפטר ועכשיו הוא מנהל עסק של כמה חנויות של טבק ועיתונים , דרך מר פרמן נבנה העלילה כלומר הוא מעורב בכל מה שקורה בסיפור , מקדם את העלילה , עומד במרכז הסיפור.

4. נק’ המפנה בסיפור היא שמר פרמן היה שמש ולא ידע לקרוא ולכתוב , הציעו לו תנאי בקשר להמשך עבודתו בתור שמש והוא סירב ואז מאדם שלא צריך לשלם לקיסר בגלל היותו איש כמורה הפך להיות בעל רשת חנויות של טבק ועיתונים עשיר ומשלם מיסים .

5. א. משפט זה מהווה סיום סגור כלומר סיום שלא נגמר בדילמה אלא מקבל מהנה.

ב. המשפט הוא בעצם מתחיל בתדהמה של הבנקאי מזה שהוא התפלא שמר פרמן לא יודע לקרוא ולכתוב ((איש כל כך מצליח ועשיר) והוא בעצם אומר למר פרמן : תחשוב מה היה קורה אם היית יודע לקרוא אולי הייתי עוד יותר עשיר ומצליח

6. המסר שבחרתי הוא :
ה. להראות שלעיתים אדם יכול להצליח בחיים , למרות חוסר השכלתו , אם יש לו תכונות וכישורים מתאימים .
מכיוון שמר פרמן לא היה איש משכיל ולמרות שזלזלו בו פרנסי הכנסייה והכומר החדש היה לו את התכונות והכישורים המתאימים לפתוח עסק מצליח ולעשות הרבה כסף! אז ככה שהוא הראה לכולם שאפשר להצליח בחיים בעזרת תכונות וקישורים , גם אם אין השכלה .