פוסט: משחקי מחשב אלימים והשפעתם השלילית על ילדים

משחקי מחשב אלימים והשפעתם השלילית על ילדים.

ניתוח:

האלימות במשחקי המחשב היא חלק מתרבות כללית של חוסר מודעות לנזקים של פגיעה מוחית בראש. הילד המשחק במשחקי המחשב האלימים מושפע מכך ואינו מודע לסכנות הטמונות בדבר. הרבה סרטים ומשחקים אלימים מחדירה תחושות מטעות שפגיעות בראש הן דבר מובן ומקובל מאליו. גיבורי פעולה כמו ארלונד שוורצנגר או סילבסטר סטלונה יכולים לקבל עשרות חבטות בראש ולתפקד כאילו לא קרה כלום.

עוד דוגמא לכך היא הסרטים המצוירים ששם רוב האלימות מתרכזת בראש. ה”רעים” שבסרט המצויר חוטפים חבטות קשות בראש. רואים קצת כוכבים, וחוזרים לתפקד כרגיל.

במשחקי המחשב האלימים הילד המשחק בהם מזדהה עם הלוחם שבמשחק מפני שהוא יכול לשלוט בתנועותיו על ידי לחיצות על הקלידים. במשחק עצמו בדרך כלל הדמויות חוטפות מכות או נופלות מגבהים וחוזרות ישר למוטב כאילו לא קרה כלום. הדמויות במשחק יכולות לבצע תנועות וביצועי קארטה על אנושיים, ומכיוון שהילד מזדהה עם הדמות הוא יכול להיות מושפע מכך ולחשוב שהוא על אנושי.

לא כל משחקי המחשב הם אלימים ומשפיעים לרעה על ילדים. ישנם משחקי מחשב שמשפיעים לטובה ומפתחים את דרכי החשיבה של הילד. לדוגמא:

The Incredible Machine – במשחק זה נדרש הילד להרכיב מכונות מתוחכמות, לבנות, ליצור, לחשוב ולא לתפקד ככלי משחית שנבנה על נפילתו של היריב.

עוד דוגמא לכך הוא המשחק “הטירה של דוקטור מוח” שבו הילד עובר בחדרי טירה ופותר חידות מדעיות קשות.

הגדרת האלימות:

סוג האלימות במקרה זה היא אלימות פסיכולוגית המשפיעה על נפשם של הילדים. לא ניתן להגדיר את האלימות כאלימות פיזית או מילולית. הילדים המשחקים יכולים להיות מושפעים מן הדבר ולהתנסות בכך עם חבריהם, מה שיכול להוביל לבית החולים. המשחק האלים הנו אנטי חינוכי כיוון שהוא משדר מסר מוטעה שגם חבטות עזות ונמרצות אל ראשו של היריב – לא גורמות לאותו יריב נזק בלתי הפיך. היריב או הילד עצמו מדומים לגיבורים מצו’איסטים אשר יכולים לספוג אין ספור חבטות בראש מבלי שתתרחש פגיעה רצינית כתוצאה. במציאות הדבר הפיך, המוח הוא איבר רגיש מאוד ופגיעה בו יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך!

מצד שני יש פסיכולוגים שטוענים שזה טוב שהילד ישחק במשחקי מחשב אלימים, כדי שיפרוק את המתח על המחשב ולא על חברו או חברתו. עדיף שהילד יפרוק את עצביו על דמות מן המחשב על פני דמות אנושית.

טיפול באירוע:

טיפול באלימות מסוג זה אינו דבר פשוט מפני שזוהי לא קטטה שאפשר למנוע אותה. אם הילד נמצא תחת חסות הוריו, הם יכולים לאסור עליו לשחק במשחקים מסוג זה. אך זה לא תמיד עוזר מפני שההורים לא יכולים להשגיח על הילד 24 שעות ביממה, לדוגמא כאשר הוא הולך לחבר הוא יכול לשחק במשחקים אצלו בבית, או כשההורים לא בבית. לכן זה לא קל לטפל באלימות מסוג כזה. כיוון שכך אני מצפה ממערכת החינוך בכלל והטלוויזיה החינוכית בפרט ייתנו את הדגש על ההשפעות השליליות בצורה הרבה יותר מסיבית ממה שזה נעשה עד היום.

כמו כן יש להתקין חוק שבו תבוקר הפצת משחקי המחשב לילדים, שיווקם ואכיפת החוק בהתאם.

מסקנה:

באופן אישי נוהג אני להשתמש במשחקי מחשב הן חיוביים והן שליליים, כיוון שכך יכול אני לציין את העובדה שהשימוש במשחקי מחשב חיוביים הנו מהנה יותר, מגרה יותר ומביא תועלת בצורה יעילה יותר. אולם את השפעתם של המשחקים השליליים קשה לאמוד שכן בעצם היותם מהנים פחות השימוש בהם הוא מועט בכל אופן מהיבט אישי שלי, אציין כי השפעתם של המשחקים השלילים עלי הנה שולית.

לכן המסקנה המתבקשת היא שהשימוש במשחקי המחשב נעשה בצורה מבוקרת אפשר להפיק את התועלת מהחיובי יותר מאשר השלילי, ראה דוגמא: אני.