פוסט: מבנה הפרח-מושקע!

מבנה הפרח

עלי הכותרת סדורים סביב מרכז הפרח במעגלים. אם המעגל שלם, הוא נקרא דור, ופרחים בעלי מעגלים כאלה, נקראים פרחים ציקליים. בפרחים אחרים, אין מעגלים שלמים, והעלים סדורים בצורה ספירלית – פרחים אלו נקראים פרחים א-ציקליים.
בדור יכולים להיות עלים בודדים עד עשרות עלים.

במרכז הפרח נמצאת השחלה, וסביבה האבקנים.
לעיתים יש בשחלה צוּפן (איבר המוציא צוף) נוזל מתוק שנועד למשוך מאביקים.
חלקי הפרח

 
* עוקץ (pedicel) – מחבר בין הפרח לגבעול.
* מצעית (receptacle) – בסיס הפרח, עליו ערוכים איברי הפרח.
* עטיף (periapt), עלי עטיף – העלים העוטפים את חלקיו המיניים של הפרח. מבחינים בין עטיף פשוט ועטיף כפול. עטיף כפול מורכב משני סוגי עלים; העלים החיצוניים על-פי רוב ירוקים, ומכונים גביע (calyx) או עלי גביע (sepals); העלים הפנימיים על-פי רוב צבעוניים, ומכונים כותרת (corolla) או עלי כותרת (petals), ותפקידם העיקרי הוא למשוך מאביקים אל הפרח. עטיף פשוט מכיל רק סוג אחד של עלים – ירוקים או חסרי צבע (עטיף גביעוני) או צבעוניים (עטיף כותרתי).

* אבקן (stamen) – איבר הרבייה הזכרי בפרח. מורכב מהחלקים הבאים:
o מאבק (anther) – איבר הבנוי מלשכות, ובתוכן שקי האבקה (pollen sacs).
o זיר (filament) – איבר מוארך, הנושא את המאבק ומגביה אותו מעל מצעית הפרח.
* עֵלִי (pistil) – איבר הרבייה הנקבי בפרח. העלי מורכב מעַלֶה שחלה (carpel) אחד או מספר עלים, וקיימים בו החלקים הבאים:
o שחלה (ovary) – איבר חלול, בתוכו נמצאות הביציות (ovules).
o עמוד עלי (style) – עמוד חלול העולה מן השחלה, דרכו נכנסים תאי המין הזכריים אל השחלה.
o צלקת (stigma) – מקום מורחב בראש עמוד העלי, לעיתים דביק, משמש לקליטת תאי המין הזכריים.

לא בכל פרח ישנם כל החלקים האלה: פרחים מאובקי רוח, חסרים לעיתים קרובות את עלי הכותרת; פרחים רבים הם חד-מיניים, כלומר בעלי עלי בלבד, או אבקנים בלבד; ישנם גם פרחים מנוונים, בהם אין כלל אברי מין. פרח שיש לו עלי גביע, עלי כותרת, אבקנים ועלי, נקרא פרח מושלם.

צורת הפרח
לפרחים צורות רבות ומגוונות, פרי התאמה בין הפרח לחרקים המאביקים אותו. כשם שקיימת בכל בית גידול תחרות על מזון, קיימת גם תחרות על ההאבקה; לעיתים אין מספיק חרקים כדי להאביק את כל הפרחים, ועל הפרח לגרום לכך שסיכוי ההאבקה מחרקים לא ספציפיים יגדל. ישנם מאביקים ספציפיים למין השומרים על בלעדיות בהאבקה למין אחד. במקרים אלו הפרח מציע למאביק יתרון או אטרקטיביות ייחודית.

הפרחים מתחלקים בצורתם לשני סוגים עיקריים: פרחים נכונים, הם פרחים בעלי שני צירי סימטריה לפחות; פרחים בלתי-נכונים, הם פרחים בעלי ציר סימטריה אחד בלבד.

מלבד הפרחים הפשוטים, בעלי הכותרות הסימטריות, הבנויות מעלי כותרת נפרדים וברורים,
יש עוד צורות רבות ומורכבות של פרחים. הצורות הידועות של כותרות הפרחים הן:

פרחים לשוניים – פרחים בהם עלה כותרת אחד, משונן לעיתים בקצהו. תחתיתו מגולגלת בדרך כלל, ובתוכה נמצאים האבקנים או עמוד העלי. פרח לשוני מצוי בעיקר בדורים חיצוניים בפרחים ממשפחת המורכבים, אך מצוי גם במינים אחרים כמו חד שפה מצוי ממשפחת השפתניים.

פרחים צינוריים – פרחים בהם עלי הכותרת מאוחים בבסיסם, ורק בסוף הפרח הם הופכים לעלי כותרת נפרדים. לעיתים צינור הכותרת ארוך, והעלים המתפצלים קצרים, לעיתים הצינור קצר ביותר וכמעט אינו מורגש. פרחים צינוריים מאפיינים את סדרת הצינוראים, אך מצויים מאוד גם במשפחות אחרות, ביניהן במשפחת המורכבים.

פרחים שפתניים – נקראים לעיתים גם פרחים פעורים, הם פרחים צינוריים, בהם עלי
הכותרת לא שווים בגודלם ובצורתם, אלא נראים במו שפתיים. השפה התחתונה קעורה,
והשפה העליונה המכסה אותה קמורה. השפתיים פתוחות בדרך כלל, כדי לאפשר למאביקים (בעיקר דבורים) להיכנס. פרחים אלו נפוצים במשפחת השפתניים.

פרחים פרפרניים – הם פרחים הבנויים מחמישה עלי כותרת נפרדים. עלה אחד, גדול בדרך כלל מכל השאר, צומח בניצב לציר הפרח, נקרא מפרש. שני עלי כותרת נוספים הצמודים זה לזה באורכם, צומחים לאורך הציר, נקראים סירה. שני עלים נוספים, צומחים לצד הסירה, נקראים משוטים. פרחים אלו נפוצים במשפחת הפרפרניים.

פרחי סחלב – פרחי הסחלב בנויים מעלי כותרת נפרדים, הערוכים בשני דורים בני שלושה עלים כל אחד. המיחד אותם, הוא אחד העלים בדור הפנימי, שגודלו, צורתו וצבעיו שונים משאר העלים. גודלו מגיע עד ל-10 ס”מ במינים מסוימים, צבעיו עזים במיוחד, וצורותיו מגוונות מאוד. צורה זו מושכת מאביקים, על ידי הידמות לחרק אחר. צורת משיכה זו חשובה לפרחים חסרי תכונות המושכות מאביקים לפרחים אחרים כגון צוף או מחסה. בעיקר ידועה הדבורנית, המזכירה דבוראי. לעיתים קרובות נוחתים עליה זכרים של דבוראים, החושבים שלפניהם נקבה בת סוגם, ואגב כך מאביקים את הפרח.

פרחי אירוס – פרחי האירוס מגוונים בצורתם, מהם נכונים, מהם אינם נכונים. הדור החיצוני של עלי הכותרת גדול יותר, עליו עולים מעלה, והדור הפנימי קטן יותר בדרך כלל, עליו נופלים. בפרחים הבלתי נכונים, יוצר עמוד העלי צלקת כותרתית – העמוד עם הצלקת מורחבים ובעלי צבע כשל הכותרת.