פוסט: המפכה הנאצית בגרמניה

עלייתו של היטלר לשלטון

היטלר ילד אוסטריה , התגייס לצבא הגרמני ונפצע במהלך מלחה”מ ה-I, קיבל צל”ש וחזר לחיות בגרמניה. בשנת 1919 היטלר הצטרף למפלגת שוליים שהייתה מורכבת מאספסוף וחיילים משוחררים בשם ” הנציונאל סוציאליסטית “. בשנת 1921 הוא נבחר להיות ראש המפלגה והחליט לשלב בתוכה את פלוגות הS.A (פלוגות סער, לובשי המדים החומים). תפקידם היה להגן על היטלר ועל פעילי מפלגתו. הם נקטו באמצעים אלימים כנד יריביהם הפוליטיים.
בשנת 1923 היטלר מנסה להשתלט על הרייכסטאג (הפרלמנט הגרמני) בכוח – ניסיון הפיכה ( פוטש ). הוא נשפט לשנה וחצי מאסר ובזמן שהותו בכלא כותב את הספר “מיין קאמף” – ספר מלחמתי, מאבקי שבו הוא פורש את תורת הגזע.
בשנת 1924 היטלר מקבל 6 מקומות ברייכסטאג ובשנת 1928 הוא מקבל 12 מתוך 419 המושבים ( מפלגה שולית בינתיים ). אך המשבר העולמי הגדול בשנת 1929 מכין להיטלר קרקע פורייה ואז הוא פורש בפני העם את תורת הגזע ואת פתרונותיו הכלכליים. בעקבות חוסר יציבות ברפובליקה הוויאמרית נערכות בחירות תכופות והיטלר מקבל 107 מושבים ברייכסטאג – התחזקות משמעותית תוך שנתיים בלבד. בשנת 1932 היטלר ומפלגתו הופכים לחזקים ביותר עם 240 מושבים.
היה קשה מאוד ליצור קואליציה ללא המפלגה הנאצית והיטלר סרב לקבל כל תפקיד פרט לקאנצלר ( רה”מ ). הינדנבורג ( הנשיא דאז ) לא רצה בהיטלר קאנצלר וניסה למצוא לו מחליף אך ללא תועלת ובשנת 1933 ה30 לינואר היטלר מתמנה לקאנצלר ואז החל תסריט האימים של גרמניה בתוך 12 שנים.

עקרונות האידיאולוגיה הנאצית

1. תורת הגזע – בני האדם מחולקים לגזעים. בראש הפירמידה עומד הגזע הארי ובתחתית נמצא הגזע היהודי בעל התכונות הנחותות מבחינה פיזית ונפשית. ההבדל בין הגזעים הוא הבדל ביולוגי – גנטי ולכן הפתרון היחידי עבורם הוא השמדה על מנת שלא ינוונו ויזהמו את הגזע הארי.
2. מרחב מחייה – היטלר מבטיח ליצור רייך ( ממלכה ) שלישי. ההתפשטות תתחיל מזרחה ויוצר סדר עולמי חדש בו ישלוט עם האדונים.
3. אנטישמיות – היהודים הם שורש הרוע בעולם והם אחראים לכל המשברים העולמיים והמשברים בגרמניה כמו מלחה”מ הראשונה , המשבר הכלכלי הגדול וכו’ ולכן הפתרון היחידי עבורם הוא השמדה.
4. הפיהרר – השליט מעל החוק ומעל כולם וכולם חייבים לציית לו ציות עיוור ולהשביע לו אמונים באופן אישי.
5. לאום ערך עליון – הלאום מורכב מדם אדמה ואדם ולכן היהודים לא יכולים להשתייך ללאום הגרמני
6. שלילת הדמוקרטיה – הדמוקרטיה היא המצאה של יהודים מפני שאין מצב שבו ארי יהיה שווה ליהודי.

ביסוס המשטר הטוטלירי בגרמניה

הנאצית

1. טרור והפחדה – היטלר מחליט ליצור בחירות נוספות לרייכסטאג על מנת לזכות ברוב של תומכים ואכן הוא משיג 44% וזאת “בזכות” מעשי טרור והפחדה. שבוע לפני הבחירות הוא שורף את הרייכסטאג ומאשים את הקומוניסטים אויבי נפשו ומשליך את מנהיגיהם לכלא. בנוסף הוא משלח את פלוגות ה-S.S (פלוגות המגן) בפלוגות ה-S.A (פלוגות הסער) ובאותו לילה נהרגים כ-1000 אנשים S.A. ההאשמה כנגדם הייתה שהם מתכננים מהפכה והלילה נקרא “ליל הסכינים הארוכות” (יוני 1934)
2. חוק ההסמכה – היטלר מחליט לחוקק את חוק ההסמכה בעקבות שיגעון הגדלות שלו. חוק זה מקנה לו את האפשרות הבלתי מוגבלת לחוקק חוקים תוך התעלמות מוחלטת מהחוקה ובלי התייעצות והתערבות הרייכסטאג. כתוצאה מכך באופן ישיר מנוטרלת החוקה, הרייכסטאג מאבד מכוחו ועיקרון הפרדת הרשויות מתבטל. היטלר הופך גם לנשיא וגם למפקד הצבא העליון.
3. מפלגה יחידה – המפלגה הנאצית היא המפלגה החוקית היחידה.
4. פגיעה בזכויות האדם והאזרח – היטלר מקים מפלגה חשאית “הגסטאפו” , מגביל את חופש הביטוי, אוסר על התאגדות ושביתה ועוד..
5. כלכלה ריכוזית – היטלר מחליט לקיים את הבטחותיו בנוגע לפתרונות הכלכליים. הוא מפרק את האיגודים המקצועיים ויוצר עבודות ציבוריות בסדר גודל רחב כמו סלילת כבישים ותעשיות מלחמה.

פעולות הנאצים כנגד היהודים

1. יום החרם הכלכלי – 1.4.1933 – ביום זה היטלר מציב את פלוגות הS.A וה-S.S בפתח חנויות של יהודים על מנת למנוע מקונים ארים לקנות אצל יהודים. חנויות יהודים סומנו במגן דוד. זאת על מנת לנשל את היהודים מבחינה כלכלית וכדי ליצור חיץ בין היהודים לגזע הארי ( חיץ – מחיצה – הבדלה).
2. חוק הפקידות המקצועית – נאסר על יהודים לכהן במשרות ממשלתיות וציבוריות כמו רופאים, מרצים, מורים וכו’. זאת על מנת ליצור חיץ, לנשל את היהודים כלכלית וכדי להמחיש את תורת הגזע
תגובות היהודים:
1. תסמונת הבת יענה – היהודים מתעלמים מהפעולות הנ”ל בתקווה שהן פשוט שגעון חולף ומשתדלים לא להגיב.
2. קריאה לחזרה לשורשים היהודיים – היהודים נקראים לחזור ולקרוא בספרו של הרצל ” מדינת היהודים ” ולהבין כי לא בגרמניה הם בגדו אלא בהם עצמם ( ביהדותם ).
3. הגירה – בין השנים 1933 ל1934 כ-50 אלף יהודים מהגרים מגרמניה. בעיקר הגירה יבשתית. חלקם היגרו לא”י ( העלייה החמישית ).