פייסבוק
פרסומת

ספרות

1 2 3 20

עיון בסוגיות נבחרות בסיפור "מדירה לדירה" לעגנון

עיון בסוגיות נבחרות בסיפור "מדירה לדירה" לעגנון
תשס"ד
רקע ליצירה
הסיפור פורסם לראשונה בעיתון הארץ ב – 8.12.39 ביחד עם סיפורים נוספים מספר המעשים. אם
ננסה למקם את הסיפור בביוגרפיה של עגנון, הרי שהתקופה המתאימה ביותר הנה 1924 – 1925. ב-
1924 נשרף בית משפחת עגנון בבאד הומבורג שבגרמניה, הוא מוצא לאשתו ולשני ילדיו מגורים
חלופיים בקניגסברג, ועולה בגפו לישראל. כאן הוא גר בתחילה בירושלים, שוהה בתל אביב, מתפעל
מחדשנותה, ("אמריקא"), מרבה לרחוץ בים, עורך סיור בכפרים ובקבוצות ומתפעל מהם מאוד.
ניתן להצביע על קווי דמיון בין הביוגרפיה של עגנון באותה תקופה לזו של דמות המספר ביצירה.
הגוף הראשון, שבו כתובים שני הסיפורים, מבליט את חלקו של ה"אני המספר",

Continue reading “עיון בסוגיות נבחרות בסיפור "מדירה לדירה" לעגנון” »

סיכום על העיוורת של יעקב שטיינברג. בסיכום: תיאור האקספוזיציה, הדמות הראשית, שיאי העלילה ועוד..

העיוורת / יעקב שטייברג

ספור "העיוורת" מההווי של עיירה יהודית בגולה. שם חיו יהודים בקרב הגויים, לפעמים כישוב נפרד וסגור ב"תחום
המושב" שלהם, ולפעמים בסמוך לישוב מקומי כבתוך גטו. סיפורה של חנה העיוורת נותן מבט חושפני על משפחה
יהודית, במקרה שלפנינו; אם ובתה, (העיוורת) ובעלה של חנה העיוורת. חיים בתוך נורמות חברתיות נוקשות, ושל
מנהגים עתיקים, כמו מוסד השידוכין, כמו יחס שלילי וזלזול אל האדם "הפגום" משהו (במקרה שלפנינו- העיוורון של
חנה) יחס מזלזל ומשפיל, אפילו בקרב האנשים הקרובים אליה ביותר, כמו האימא והבעל של חנה. זהו המוטו, הרעיון
המוביל של ספור "העיוורת" .

אקספוזיציה

מקום ההתרחשות:

בראשית הסיפור, בקצרה, האירועים מתרחשים בבית אמה של חנה העיוורת. בהמשך, כל רצף
האירועים מתרחשים בבית בעלהּ של חנה- רבי ישראל.
זמן ההתרחשות: לאחר שידוכיה ונישואיה של חנה לבעלה, כאשר מזמן כבר "הגיעה לפרקה". (פירושו: הזמן המקובל
בקרב יהודים דתיים להשיא את בנותיהם, בגיל צעיר מאוד יחסית 16- 20). מי שעברה את הגיל המקובל, היה זה אך
טבעי שנוצר לחץ חברתי ומשפחתי גדול לשדך אותה כמעט בכל מחיר… ואם היא גם עיוורת, ובשל כך קשה היה למצוא
לה שידוך "טוב" ועל פי בחירתה, הלחץ ורגשות החמלה והכמיהה לראות אותה כבר נשואה, מתעצמים ובאים לידי
ביטוי בהתנהגותה ובמילותיה של האם אל בתה חנה.

גיבורת… המשך לקרוא

פראדל / מאת דבורה בארון

פראדל / מאת דבורה בארון

פראדל התייתמה מהוריה וגדלה בבית קרוביה. פראדל נישאה בשידוך לאברהם-נוח, קרוביה הם שהשיאו אותה. 

מצבה הכלכלי של פראדל היה טוב, היא ירשה את בית הוריה שהיה בית גדול ומרווח. מן העיר הובאו רהיטי פאר ופראדל הייתה לבושה בבגדים אופנתיים. הבית היה אומנם מרווח, נקי ומסודר אך שררה בו "דממת קיפאון". דווקא הסמטה הענייה קרנה משמחת חיים ופראדל הביטה בה כדי "להתחמם" (אנלוגיה ניגודית). 

הבעל עסוק בענייניו ובזמן הארוחה הוא עסוק בריאה. פראדל עוסקת במלאכת יד או יוצאת לשבת לבדה על הספסל שמחוץ לבית. השניים אינם נוהגים כבעל ואישה שאך נישאו, יש ריחוק, ניכור ובדידות. הרבנית מסבירה כי הבאת ילד לעולם תפתור את המצב העגום בין בני הזוג. 


אנו מקבלים מידע כי בילדותה קשרה פראדל קשר חיובי עם חיים-רפאל בנה של האלמנה שרה לאה. מדובר באנלוגיה ניגודית לחיי הנישואים של פראדל עם אברהם-נוח. 

כאשר התייתמה פראדל מהוריה עברה לבית דודה, איסר לוין והתרחקה מחיים-רפאל. חיים-רפאל רכש לפראדל חיבה עזה אך היא לא נענתה לו. חיים-רפאל מתואר לאורך המחזה כמי שסובל מאהבה נכזבת. 

שמואל מאיר, ידיד המשפחה של שרה-לאה, ביקש מאיסר לוין להשיא את פראדל לחיים-רפאל אך הוא נענה בשלילה. שרה-לאה שמרה על קשר טוב עם משפחת לוין ועם פראדל למרות הסירוב.… המשך לקרוא

חפץ – חנוך לווין

חפץ – חנוך לווין

המחזה הוא חלק מתיאטרון האבסורד:
המחזה עוסק במצבי יסוד של הקיום האנושי, ללא הקשר היסטורי של זמן ומקום. 
תיאטרון האבסורד זונח קונבנציות של תיאטרון ריאלסטי. 
בתיאטרון הריאליסטי העלילה פועלת ע"פ עקרונות סיבתיים אותם אפשר להבין, 
הדמות בעלת יישות פסיכולוגית, הלשון מבוססת על חשיבה הגיונית. 
שמות הדמויות במחזה הם חסרי משמעות מובחנת. חפץ הוא היחיד ששמו קשור בקיומו והוא סימלי.
המחזה נחשב לקומדיה שחורה:

  1. שימוש רב באפקטים חזותיים מצחיקים – לבוש חריג, פריט שאינו במקומו, תנוחות מוזרות וכד'.
  1. מסורת הפארסה – קומיזם של חדר המיטות, פורקן קומי לדחפים אלימים.
  1. קומי בדיבור – ריבוי של צלילים מצחיקים, חזרות, ביטויים של הגזמה וכד'.


העלילה – יחסי אנוש בשלושה מעגלים:

  1. בין המינים
  2. – כלמנסע וטיגליך גבר ואישה נשואים.

  1. פוגרא וורשביאק עומדים להנשא.
  1. חנה צ'רליץ' וחפץ/אדש ברדש חושבים על נישואין.
  1. ביחסים בין המינים במחזה, יש מאבק תמידי על עמדה של כוח. הצדדים הנאבקים מתוארים כקריקטורות מצחיקות ומפחידות כאחד. הזכרים עלובים ואפסיים והנקבות מפלצתיות הרסניות. המאבק מסתיים בתבוסה של הזכרים ובניצחון של הנקבות. אבל לפי רמזים מטרימים מכאן ואילך יתפתח מאבק הרסני בין שתי הנקבות – פוגרא וכלמנסע. האם והבת. ז"א – שלאחר שהנקבות ניצחו, המאבק אינו נפסק אלא ממשיך בינן לבין עצמן.
  1. בין בני משפחה
  2. – בעל… המשך לקרוא

ניתוח שירו של יהודה עמיחי "אבי"- פירוט לפי בתים ורעיונות מרכזיים

ניתוח שירו של יהודה עמיחי "אבי"- פירוט לפי בתים ורעיונות מרכזיים

 

שיר קצר בן שלושה בתים, בכל בית שתי שורות.
הדובר השירי מתאר את דמותו של אביו מנקודת ראות של ילד משולבת בנקודת 
ראות של מבוגר. ניכרת בתיאור האב הערצה רבה אל האב. האב הופך להיות סמל 
לאהבה ולמעשים טובים.
האמצעים בהם משתמש הדובר בתיאור האב הם דימוי, מטאפורה וניגוד. אמצעים 
אלו מקנים את הציוריות לשיר.
בית א' – תיאור הקשר בין הבן לאב.
"זכר אבי עטוף בניר לבן 
כפרוסות ליום העבודה" 
בשילוב של מטאפורה ודימוי מתאר הדובר השירי את זיכרון אביו המלווה אותו 
ביום יום כדבר מובן מאליו, כמו שלוקחים פרוסות ליום העבודה. ניר לבן מרמז על 
תכריכים, בהם עוטפים את המת. נבין מכך שהאב כבר אינו בחיים. צבע הלבן גם 
מרמז על טוהר וניקיון כפיים של האב. 
בית ב' – האהבה כמאפיינת את האב.
"כקוסם המוציא מכובעו ארנבות ומגדלים, 
הוציא מתוך גופו הקטן – אהבה."
דימוי האב לקוסם המוציא מתוך גופו הקטן אהבה. האהבה הרבה שמעניק האב 
מנוגדת לממדי גופו. בכך יש יסוד של הפתעה. הדובר השירי מוקסם מגודל אהבת 
האב לעומת ממדיו הפיזיים הקטנים של האב. זוהי אהבה טבעית, זורמת, מפתיעה 
כמו מעשיו… המשך לקרוא

1 2 3 20
צ\'אט
  • בני זונות
    שתקו ישרמוטות אני אזיין את אמא שלכם
    7 June 2017
  • בחור לעזרה
    ספורט
    2 April 2017
  • בחור בצרה!
    צריך להגיש עבודת בגרות עיונית בספורט בעוד יומיים!יש למישהו או מישהי? אשמח לעזרה
    26 March 2017
  • עזרה דחוףףף
    תקשיבו, אני בכיתה ז וגם אני קיבלתי להכין את העבודה הזו והכל כבר יש לי ואני לא מצליחה לחשוב מה המסר בסיפור! מישהו יודע אני אשמח שיגיד לי תודה
    25 March 2017
  • fairy tail
    hihi
    21 February 2017
  • boujee
    ey gurr lemme get yo numba
    15 February 2017
  • עידן
    שלום כולם אני עידן ואני עבודה על הספר הזה גה ספר מאוד מעניין שאנו לומדים עליו בבית הספר כל הכבוד למי שיצר את העמוד ותודה ממש הצלת אותי
    23 January 2017
  • דילדו
    דילדו
    24 December 2016
  • DRAGON LORE
    DRAGON LOREEEE
    21 December 2016
  • מה כפת לך
    מממממממממממממממ
    3 December 2016
Your Shout