שאילה מלועזית
כדי לבדוק שאילה מלועזית, בודקים איך אומרים את המילה האנגלית ואם היא אותו דבר- זה זה
הלחם בסיסים
מילה שנוצרה ע"י חיבור של 2 מילים ביחד. כמו רכבל, מדחן, מדרחוב, קרנף…
לשים לב- רק אם המילה מתפרקת לשתי מילים שלמות שיש להם משמעות זה הלחם.
בסיס+ צורן סופי
מילה שהיא שם וצורן סופי ביחד.
שורש+ משקל
מילה שאי אפשר לפרק אותה. כל המילים שאין להם שום מקום אחר אליו הן מתאימות ופעלים.
ירקן- ירק- שם+Xן (מקצועות)= בסיס + צורן סופי
רקדן- רקד- פועל= שורש+ משקל
בנאי- בנה- פועל = שורש+ משקל
ימאי- ים- שם+ Xאי (מקצועות)= סביב + צורן סופי
זיכרון- זכר- פועל= שורש+ משקל
אווירון- אויר- שם+ Xון( כלי רכב, הקטנה)= בסיס+ צורן
נושא
איך מזהים נושא? שואלים- מי+ פועל… וזה הנושא. במשפט שיימני, שואלים מה+ נשוא…
נושא סתמי
הנושא במשפט הוא סתמי כשלא ידוע מי מבצע את הפעולה, כלומר, אי אפשר להצביע עליו באצבע,. יש 3 מקרים של נושא סתמי:
1. פועל ברבים. כשאין נושא מפורק מחוץ לפועל. –מצחקקים-. מי מצחקקים? לא יודעת…
2. משפט שבו הפועל סביר- הוחלט שנלך לפארק. מי החליט שזה הוחלט? לא יודעים.
3. מספר מילים, שמשמשות כנושא סתמי- פלוני, אלמוני, מישהו, הכול, משהו…
נשוא מורחב
צירוף של פועל+ מילה אחת או יותר שמביע רעיון אחד. יש 3 דגמים:
1. ניב- הספר יצא לאור
2. פועל עזר- אני מרבה לפטפט. תפקידיו הם:
• לציין יכולת- יכול לרקוד
• לציין זמן- התחלתי לשיר
• לציין אופן- מיהר להגיע
• חובה- נאלץ לבטל
3. צירוף של 2 פעלים המקושרים בו' החיבור כאשר מדובר רק בפעולה אחת ומשמעות הפעולה בפועל האחר- הילד הלך וגדל, האיש שב והגדיש.
כדי שנשוא יהיה נשוא מורחב ולא משהו מהדגם של "אסור לעשן", הוא חייב להיות פועל. למשל –הלכתי לראות. כדאי ללכת, זה אסור לעשן כי כדאי זה לא פועל (אין לו זמן וכאלה)
נשוא לא פועל
1. יש/ אין/ היה
מופיעה מילה של יש/אין/… המשך לקרוא
זמן: ההצגה תתחיל, כשהקהל יתיישב באולם.
תנאי: אם אלמד קשה, אעלה להקבצה א'.
לוואי: הכלב, שנשך אותי אתמול, הורחק מבעליו.
אופן: אבצע את התוכנית, כפי שתוכננה.
סיבה: לא הגעתי לבית הספר, מפני שהייתי חולה מאד.
תכלית: מוטב לעשות זאת כעת, כדי שלא נהיה בלחץ אחר כך.
וויתור: הלכתי הביתה, אף על פי שהיה גשום בחוץ.
מושא: המנהלת טוענת, שרמת האלימות בבית הספר עולה כל שנה.
משפט מחובר
משפט מחובר הוא משפט שיש בו שני איברים. בין שני האיברים יבוא תמיד פסיק ומילת חיבור, שמציינת קשר של סיבה ותוצאה, וויתור, ניגוד או הוספה.
סמני הזיהוי של משפט זה הם פסיק ולאחר מכן מילת חיבור.
ירדו גשמים רבים, לכן הטיול השנתי נדחה.
יוסי משקיע המון בלימודיו, למרות זאת הוא ממשיך להיכשל.
מור היא חברה טובה שלי, אולם היא לא יכלה להגיע לטקס הסיום.
יוסי לא הגיע למסיבה, גם רינת לא הופיעה.
משפט כולל… המשך לקרוא
מילות רמז:
1.המשפט האחרון נמצא במרחק של 40 משפטים.
2.המשפטים הבאים לא יעסקו בקופים בעלי זנבות בצבע חביתת בצל.
3.בזמן שאני כותב את המשפט הנ"ל אני אני מנסה להמציא עוד משפטים.
4.במחנים הבאים אקבל ציונים גבוהים יותר!
5.המשפטים האלה הם חלק משיעורי הבית…
מילות ניגוד:
1.בניגוד לבעל"ח בני אדם הולכים זקופים.
2.אני עירני אבל אתה לעומת זאת נראה לי עייף.
3.אני לא משתעמם להפך אני די נהנה.
4.הייתי שמח לצאת לטייל מחר אבל יש לי המון שיעורי בית.
5.הסיכויים שלי כנגד שלך גבוהים.
מילות השוואה:
1.הקופים בשוואה לשאר החיות,הם יצורים חכמים.
2.בדומה לנו הקופים הם אוכלי כל.
מילות סיבה:
1.הודות לך נשארתי בלי בית
2.לא הכנתי שיעורי בית בגלל שלא היה לי זמן
3.בזכותך ניצחתי בלוטו
4.אני הולך הבייתה משום שאני עייף
5.מאחר שהוריקן הרס את ביתי,אגור בשלך
מילות תוצאה:
1.ההוריקן הרס את ביתי לכן אגור בשלך
2.בעקבות פיטורי נשארתי ללא עבודה
3 העלבת את אמי לפיכך את תחטוף
4. הייתי עייף לכן הלכתי הבייתה
5.בגדת באמוני על כן לא אסלח לך
מילות תכלית:
1.קמתי בשביל לאכול חביתה
2.עשיתי… המשך לקרוא