שם המספר שיבוא לפני שם העצם ממין זכר , לדוג':כיסא,שולחן וכדו' , נאמר כך:
אחד,שניים,שלושה,ארבה,חמישה,שישה,שבעה,
,שמונה,תשעה,עשרה,אחד-עשר,שניים-עשר…וכן הלאה.
ממין נקבה : אחת,שתיים,שלוש,ארבע,חמש,שש,שבע,שמונה,תשע,עשר,אחת-עשרה,שתיים-עשרה… וכן הלאה.
כיצד נדע כל שם עצם אם הוא ממין זכר או נקבה ? זה פשוט! הוסיפו לשם העצם (שניה לפני שאתם אומרים את שם המספר) שם תואר , למשל , אם אתם רוצים לומר שיש פה כסאות,הוסיפו לכסא שם תואר,למשל מכוער…מתוך ידע פשוט אתם יודעים שאומרים כסא מכוער ולא מכוערת ולכן אתם יודעים שהכסא הוא ממין זכר.מכך נובע שאומרים/כותבים:יש פה שלושה כסאות , ולא שלוש.
אז לפני שאתם מחליטים לומר את שם המספר שבא לפני שם העצם,זה לוקח רק שניה , חשבו על שם תואר שיתווסף לשם עצם אשר אתם רוצים לומר ואז תדעו .
מקווה שעזרתי למי שצריך לעשות עבודה בנושא הזה בלשון , או מי שסתם רוצה לדבר תקין.
אסטרטגיות קריאה:
תעודת זהות של טקסט-
תעודת הזהות של הטקסט הכתבה, סיפור, מאמר וכו') מורכבת מ:
• שם המחבר: מי כתב את הטקסט.
• תאריך: מתי פורסם הטקסט.
• ה"במה": איכן פורסם הטקסט.
• הנמען: למי מיועד הטקסט
פסקה ראשונה- הבחינות מיותרות:
"קודים":
– לחץ וחרדה
– לא משקפות ידע
– טרחה
פסקה:
ראשית כל, הבחינות גורמות ללחץ ולחרדה אצל התלמיד. בנוסף, הן אינן משקפות את הידע האמיתי של התלמיד. יתר על כן, הבחינות גורמות לטרחה מיותרת.
פסקה מורחבת:
ראשית כל, הבחינות גורמות ללחץ ולחרדה אצל התלמיד. הבחינות מעצם היותם הן מלחיצות וגורמות למועקה. כל תלמיד חשש פעם אחת לפחות שלא יספיק לסיים את הבחינה עד תום השיעור ומרוב פחד באמת לא היה מספיק. בנוסף, במקרים רבים בהם התלמיד מפוחד או לחוץ, הוא גם יכול לשגות בכתיבת הבחינה, כך שבסופו של דבר, הבחינה לא תשקף את הידע האמיתי של התלמיד. יתר על כן, הבחינות גורמות לטרחה מיותרת. המורות צריכות לחבר את הבחינה ובסופו של דבר גם לבדוק אותה, יחד עם עוד בחינות רבות.
פסקה שניה- הכלב עדיף על החתול כחיית בית:
"קודים":
– נאמנות
– חום ואהבה
– עצמאות
– לא בורח
פסקה:
ראשית, הכלב יעניק נאמנות יותר מחתול. כמו כן, הכלב פחות עצמאי. נוסף על כך, הכלב מעניק יותר חום ואהבה מאשר חתול. לבסוף, הכלב לרוב נשאר במלונתו ואינו בורח מביתו.
פסקה מורחבת:
ראשית, הכלב יעניק נאמנות יותר מחתול. החתול הוא חיה שמכבדת פחות את בעליה, בניגוד לכלב, שיישאר נאמן לבעליו גם לאחר תלאות… המשך לקרוא
סוגי טקסטים
1. טקסט אינפורמטיבי- מטרתו להציג עובדות, בלי מעורבות אישית ונשאר אובייקטיבי.
2. טקסט תיאורי- בולטות בו חוויות אישיות והתרשמויות מזוויות ראייה. יש פה הרבה שמות תואר.
3. טקסט מגמתי- מטרתו להשפיע על הקורא בתחום מסויים. כמו פרסומת, דעה
4. טקסט ביקורתי- יכול למתוח ביקורת על דברים, בעוד הוא מצביע על השלילי או על החיובי.
5. טקסט מדריך מפעיל- הנחיות, הוראות, הסברים.
אם לא יודעים מה הסוג, אפשר לשאול- "מה מטרת הכותב?"
תחום חיים
היסטוריה, גיאוגרפיה, פיזיקה, כלכלה, מדע, ספרות, אמנות, ארכיאולוגיה, חינוך וכו..
נושא מרכזי
הדבר עליו מדבר הטקסט. שואלים- על מי/ מה מדובר בטקסט?
כותרות
1. מוסרת מידע- כוללת עובדות ומידע- "העישון מזיק לבריאות"
2. נוקטת עמדה- מציגה את עמדת הכותב או רומזת "מלאך המוות ממקלות מעשנים"
3. פיקנטית- כתובה בצורה משעשעת, מוזרה- "רופא נשך כלב"
כל כותרת יכולה להיות או אינפורמטיבית או נוקטת עמדה ולפעמים פיקנטית או לא.
מירכאות " "
1. ציטוט או דיבור ישיר
2. שם של יצירה, שם פרטי
3. מילה שלא משומשת במשפט במשמעותה הרגילה, כמו לשון סגי נהור או אירוניה
סיכום רגיל-
1. לקרוא קריאה ראשונה, אפילו פעמיים
2. לענות על השאלות
3. לסמן משפטי מפתח עם מרקר
4. לקחת את כל המילים הממורקרות ולכתוב אותן על דף- נקי
5.… המשך לקרוא