פוסט: עבודה בקורס: יסודות השיווק

“הסביבה השיווקית של ביה”ס לתואר שני במנהל עסקים, במכללה למנהל”
להלן תיאור הסביבה השיווקית בה נמצא כיום בית הספר למוסמכים במנהל עסקים במכללה למנהל: על פי מודל הסביבה השיווקית SWOT) ), ומודל PORTER לאיומים.

נקודות חוזק : S
1. בית הספר למוסמכים במנהל עסקים במכללה למנהל קיבל אישור מהמועצה להשכלה גבוהה. (המל”ג).
2. פתיחת הלימודים לתואר שני במנהל עסקים במכללה למנהל פתחה אפשרות לסטודנטים ולבוגרי המכללה למנהל (במנהל עסקים וגם בתחומים אחרים) המשך טבעי ללימודיהם.
3. תנאי הקבלה לתואר השני במכללה למנהל, דהיינו, ציון הקבלה המינימלי במבחן ה- GMAT, נמוכים משמעותית מדרישותיהם של המוסדות המתחרים (האוניברסיטאות).
4. מבנה המכללה, הציוד, הרמה והתוכן תואמים ומתקדמים בהתאם לקצב ההתקדמות של הטכנולוגיה ותנאי השוק החדשים.
5. למכללה למנהל יש תדמית טובה בשוק בכלל ובתחום מנהל העסקים בפרט. ומכאן שפתיחת בית ספר לתואר שני יהיה רציני ומעמיק כמו בית הספר לתואר הראשון.
6. יחס אישי לכל סטודנט.
7. מרצים טובים בעלי שם.
8. תכנית לימודים גמישה יותר מהאוניברסיטאות, פרקטית וקרובה למציאות.

נקודות חולשה W:
1. האישור שניתן מהמל”ג עדיין טרי ועלול להפחיד סטודנטים פוטנציאליים כי בית הספר
לתואר השני עדיין לא הוכיח את עצמו בשוק, ולא ידוע איזה מעמד יקבל מהשוק.
2. שכר הלימוד במכללה ובבית הספר לתואר שני במנהל עסקים כפול מזה שנהוג באוניברסיטאות. לדוגמא: נכון לשנת 1999 שכר הלימוד לסמסטר הסתכם ב- 10,700 ש”ח במכללה לעומת 4,800 ש”ח לסמסטר באוניברסיטה העברית.
3. מיקומה של המכללה למנהל בראשון לציון ודרכי התחבורה המועטים אליה וממנה.
4. בית הספר לתואר שני במנהל עסקים שם פחות דגש ברמה המחקרית לעומת האוניברסיטאות, ואולי אף פחות מדי.
5. המכללה למנהל עדיין נחשבת כ’מכללה’ ולא כ’אוניברסיטה’ כך שבכל שיקול של סטודנט פוטנציאלי יעלה נושא זה כנקודה בעלת חשיבות שיש להתייחס אליה. עדיין בשוק יש עדיפות לבוגרי אוניברסיטה בין אם בתואר ראשון או שני.
6. אין מעונות.

הזדמנויות O:
1. בוגרי תואר ראשון שרוצים ללמוד לתואר שני במנהל עסקים ולא התקבלו באוניברסיטאות.
2. בוגרי תואר ראשון בכל תחום , בין אם במנהל עסקים או בתחומים אחרים, שרוצים תואר שני במנהל עסקים יכולים להירשם לשנת השלמה ואחר כך ללימודי התואר השני.
3. מיקום המכללה למנהל בראשון לציון מהווה אלטרנטיבה לתושבי המרכז ודרומה.
4. פרסום, פתיחת בית הספר למוסמכים במנהל עסקים ואישור התואר פותח הזדמנות גם לקהל יעד פוטנציאלי שמתעניין בתואר הראשון במנהל עסקים, עצם העובדה שהמכללה קיבלה אישור לתואר השני בתחום מפיג חששות ומאשר רצינות והתמחות בתחום.

איומים T על פי המודל לאיומים של פורטר:
1. עצם קיומם של המתחרים והעובדה כי הם מנוסים יותר ומפורסמים יותר מהמכללה למנהל בכלל ומבית הספר למוסמכים בפרט, ובעלי יוקרה מתוך כך שהם אוניברסיטאות.
2. תואר שני במנהל עסקים שמוצע על ידי מכללות שונות בארץ ובחו”ל אשר מספרן גדל וממשיך לגדול בשנים האחרונות.
3. מבחינת מימון וכדאיות הפעלת התכנית בית הספר עדיין צריך להוכיח את עצמו ככדאי.
4. חסמי יציאה: במידה ובית הספר למוסמכים ייכשל, המכללה עדיין תהיה מחויבת לתת מענה הולם לסטודנטים שטרם סיימו את התואר השני.