פוסט: דוד בן ישי (דוד המלך)

דוד המלך (דוד בן ישי)- האיש והאגדה

דוד בן ישי בא משבט יהודה הגדול ומוצאו של דוד היה מהעיר בית לחם ליד ירושלים. דוד נולד לישי האפרתי והוא היה הצעיר ביותר משמונת בניו של ישי.

מההתחלה בחר שמואל את דוד עוד לפני תום כהונתו של שאול כמלך.

לאחר שה’ אומר לשמואל שנמאס לו משאול הלך שמואל לבית לחם לאחר שה’ ציווה עליו ללכת ושם מצא את דוד ומשח אותו בשמן. באותו זמן, שאול הלך ונהיה יותר מדוכא מיום ליום ולכן עוזריו הציעו לו להביא נגן כינור כדי שירומם את רוחו ולכן שאול הביא את דוד הקטן לנגן לו ואכן דוד הצליח לרומם את רוחו של שאול.

כשהייתה המלחמה עם הפלשתים והיה לפלשתים את היתרון של גוליית הענק בא דוד עם המגן שלו (מגן דוד- הסמל של היהדות והסמל במרכז דגלה של מדינת ישראל) ועם כמה חלוקי נחל והטיל את האבנים למצחו של גוליית והרגו.

מאותו רגע החלה העלייה של דוד למעלה. דוד זכה לאהדה רבה מהעם לאחר שהוא ניצח את גוליית הענק ובכך עזר לניצחון ישראל על הפלשתים וכך עם גדילת הפופולאריות של דוד כך גם גדלה קנאתו של שאול וחשדנותו אבל לעומת זאת חיתן את דוד עם בתו מיכל ובנו של שאול, יהונתן, היה חברו הטוב ביותר, אומרים אפילו שהם היו כמו אחים.

דוד נחשב ליפה תואר וכישרוני בנגינה ובנוסף “גיבור חיל ואיש מלחמה נבון דבר”. לאחר כמה ניסיונות כושלים של שאול להתנקש בחייו של דוד החליט דוד לברוח מחצר המלוכה וכך החלו נדודיו הרבים של דוד והוא נהיה לראש גדוד המורדים שהתקבץ סביבו. דוד וגדודו קשר קשרי ידידות עם מלך מואב ועם אכיש הפלשתי מלך גת. הידידות עם אכיש נהייתה רצינית וכמעט שדוד הצטרף למחנה הפלשתים אבל לבסוף בקרב הסופי עם שאול בעמק יזרעאל החליט דוד לעזוב את מחנה אכיש.

שאול ויהונתן יצאו למערכה בהר הגלבוע ונפלו. לאחר נפילתם חיבר דוד את קינתו הידועה בשם “קינת דוד” לכבוד חברו הטוב ביותר. אחרי כן נמשח דוד למלך בחברון על שבט יהודה וניהל מלחמה ארוכה עם שאר השבטים שתמכו במלכותו של שאול. המלחמה הסתיימה לבסוף בניצחונו של דוד. בסוף שנת 1005 לפני הספירה באו זקני ישראל אל דוד לחברון ומשחו אותו למשלך על כל ישראל.

דוד ידע כמובן שאם הוא רוצה לרכוש את נאמנותם של כל השבטים הוא יצטרך בירה שלא נמצאת בשטח של אף אחד מהשבטים ולכן כבש את העיר ירושלים (שנקראה אח”כ בשם עיר דוד) מידי היבוסים והקים בה את בירתו.

אחרי כן פנה דוד לארגון הממלכה ולמשעות כיבושים ממזרח לירדן נגד מואב, ארם, עמון ואדום. הייתה לו חצר מלכות גדולה ומאורגנת והוא עצמו שפט את העם, יואב בן צרויה היה הממונה על הצבא, יהושפט בן אחילוד מזכיר, צדוק ואחימלך כהנים ושריה סופר. נוסף על כך היה לו צבע קבע גדול וגם צבא מילואים. הוא ערך מפקד אוכלוסין כדי ליעל את גבית המיסים וארגון הצבא וביצע עבודות בניה וביצורים.

דוד המשיך לכבוש שטחים ובכך יצב את ממלכתו ואז נפתחה תקופה של שפע כלכלי ועבודות בניה שנמשכו גם בתקופת שלמה שהוא בנו של דוד.

דוד רצה אפילו לבנות בית לה’ אבל נתן הנביא הציע לו להשאיר את זה לבן שלו, שלמה.

דוד מלך בין השנים 1000- 961 לפני הספירה כשהוא מת בשנת 961 לפני הספירה.

הוא היה המלך הכי נערץ של ישראל וגם לאחר מכן נערץ ע”י אמנים רבים גם אחרי תחילת הספירה. הוא פוסל ע”י דונטלו ומיכאלנג’לו.