פוסט: אלכסנדר מק’ווין

  • ALEXANDER MCQUEEN

ביוגרפיה (מצגת 2): אלכסנדר מק’ווין נולד באנגליה, לונדון, הצעיר מבין ששת אחיו, בעל תואר שני בעיצוב אופנה, הומו שכינה את עצמו “הכבשה הורודה של המשפחה”, עזב את בית הספר בגיל 16 והחל לעבוד כשוליה בבתי אופנת עילית שם רכש את מקצועיותו לתפור דברים מסובכים וקיבל השראה רבה, אחר כך עבד אצל מעצבי תלבושות תיאטרוןשנראה השפיע עליו מאוד בהמשך עבודתו כמעצב עצמאי. הוא הגדיר את סגנון העיצוב של בית המלאכה שלו כמלנכולי וסכיזופרני. הוא נחשב לאמן אמיתי ומעצב מבריק בדורו, מעיז שובר גבולות ולא מפחד ליצור תדהמה. השפיע בצורה משמעותית על לבוש הנשים ב-15 השנים האחרונות.

אלכסנדר ידוע במחשבה והשקעה גם בשותפות מלאה בתפאורה, השירים שיתנגנו ברקע, ומה יוקרן לע המסך מאחור. (כמובן הוא מתערב רק אם יש צורך שזה יהיה משהו ספציפית).

 

תצוגות אופנה משפיעות (מצגת 3): 1996 – לבוש משרדי פשוט , אך הדוגמנים והדוגמניות בעלי תסרוקות מוהק בצבעים עזים כגון כתום ובלונד בהיר מאוד, חלקם לובשם בגדים קרועים ומקושקשים, הולכים בצורה חופשית ופרועה, גבותיהם בצורה אלכסונית וחדה והנשים בלבוש פרובוקטיבי ,עושות אצבע משולשת ומבטים מפחידים למצלמות- על גבול העירום.

 

תצוגה נוספת שהייתה באותה שנה היא תצוגה בהשראת האגדות וסיפורים לא אמיתיים, חיות דמיוניות והרבה פנטזיה. הדוגמניות אופרו בנצנצים בכל פניהן , חלקן אובזרו בקרניים , שיערותיהן היו בלונדיניות בהירות מאוד בעלות צמה ארוכה מאוד. הן אופרו במייק-אפ בהיר ומסקרה לבנה. בשביל לאפר אותן בצורה מהירה המאפרים שמו נצנצים על ידם ונשפו אותם לפניהן של הדוגמניות.

 

1997- תצוגה על המים- היא הייתה בסגנון מרענן מאוד לאווירת מים וחום לתצוגת אביב-קיץ. הדוגמנים והדוגמניות יורדים ממדרגות להליכה על מסלול מוצף במים על משטח חלק, בחלק הראשון- בדים ורודים אטומים ושקופים סגנון יפני, קישוטי רקימות וספריי.

חלק שנישחור, חום ירוק, בגדים משרדיים, ציפורניים וקרניים ארוכות ודקות בצבעי שנהב.

שמלות מרשת, ודוגמניות שמחוברות בגפיהן לריבועי מתכת, בהשראת עולם הסאדו מאזו.

 

1998– תצוגת אביב-קיץ – “the golden shower” – “מקלחת הזהב” או “מקלחת מוזהבת”.

בתצוגה בה נשפכו מים על הדוגמניות שהיו כמעט חשופות ולבושות בלבן. בפוני בובה ומתכת על הפנים והשיער.- בהשראת חיות. חלק מהבנים לבשו סטרפלס ושמלות.

 

1999- תצוגת אביב-קיץ- שני רובוטים צובעים בספריי את כל שמלת הכפלים הלבנה של הדוגמנית שמסתובבת במקום. ספריי בצבע שחור וצהוב . וידאו*

 

אביבקיץ 1999
דוגמנית עם רגל מעץ שהעלה אל המסלול סימנה את מקווין כ”ילד הרע” של עולם האופנה הבריטי.
 

איימי מולינס  היא דוגמנית, שחקנית וספורטאית קטועת רגליים (מהברכיים למטה)- והיא דיגמנה בשביל אלכסנדר עם רגלי עץ שעיצב בשבילה, היא שומרת אותן.

יש לה הרבה סוגי נעליים מעוצבות ומבחינתה זה כמו להרכיב משקפיים- לא מפריע לה כלל.

 

2000- סתיו-חורף- הדוגמניות לובשות קסדות / מסיכות ושיערן נופל מצידי המסכה. תכשיטים ופירסינגים גדולים.

 

2001- סתיו-חורף- התצוגה התחילה בדוגמנים שיושבים בלונפארק על מתקן של סוסים מסתובבים , אחר כך החלה תצוגה בסגנון רוקיסטי, גברי יותר, בתצוגות הקודמות הגברים היו נשיים ועכשיו הנשים הן בבגדים שנראים כמו מדים, חיילות , עובדות משרד,מאבטחות וכל העבודות שמזוהות עם גברים.

 

2002 – שמלות קלאסיות בצבעים עדינים

2003 – שמלות ברוח אינדיאנית צבעים חמים

ובתצוגת החורף הרבה צמר וצבעי לבן ואדום בעיקר, פסים. בתצוגה ירד אפקט של פתית שלג ורוח . (*וידאו)

2004-הדוגמנים רקדו, שמלות בסגנון ישן, נפוחות.

תצוגת סתיו- שמלות בצבעי באג’ עדינים שיער קצר מאוד איפור לבן, צבעי חול בהירים כמו קרם באג’

אביבקיץ 2004
סרטו של סידני פולק “הם יורים גם בסוסים” (1969) שימש כהשראה מרכזית לתצוגה, שנבנתה כריקוד מרתון ארוך בו דוגמניות בשמלות ערב שחורות פיזזו לצד דוגמנים בלבוש מלחים ובחליפות.

 

אביבקיץ 2005
על מסלול שעוצב כלוח שחמט הוצבו הדוגמניות כמשחק חימום לאחת הקולקציות המרהיבות בעיצובו, עם שמלות רומנטיות לצד מראה מחויט, שיחד יצרו מראה חדש, נשי וחזק.

 

2006- צבעי ירוק וזהב שמלות ובגדי ים בעיקר.

תצוגת  סתיו- שמלות קצרות יותר , הרבה שכבות ,פריטים וקישוטים ענקיים על הראש, בעיקר בצעי באג’ וזהב ולבן וקרם.

שימוש רב בנוצות וקפלים.

 

סתיוחורף 2006־2007
השימוש המקורי של מקווין בטכנולוגיה הגיע לשיאו: בתוך פירמידת זכוכית שהוצבה במרכז הבמה, התגלתה הולוגרמה בדמותה של קייט מוס, שריחפה בשמלה לבנה חלומית, עד שנעלמה כליל בענן לבן.

באותה תקופה קייט הואשמה בשימוש בסמים {ב-2005} ושם הייתה החשיפה הראשונה שלה לאחר האירוע. ההולוגרמה נעשתה בהשראת רוחות רפאים.
אביבקיץ 2010
תמצית החזון הפוטוריסטי של מקווין הוצגה באוקטובר האחרון בפריז תחת השם “אטלנטיס של אפלטון .”  ההשראה לקולקציה, שהוצגה בשידור חי באינטרנט, הגיעה מספרו של דרווין “מוצא המינים ,”  בו סיכם את תורת האבולוציה שפיתח.

 ליידי גאגא לבשה את אחת השמלות וזוג נעליים ענקיות שעיצב מקווין בקליפ בד רואנס,

כמה דוגמניות שסירבו לעלות על העקבים הגבוהים {כ15 עד 20 ס”מ גובה} פוטרו.

 

לסיכום אלכסנדר היה נס גם בחייו וגם במותו, מה גרם למותו?

אפשר לשער שיש הרבה סיבות מלבד מות אימו קצת זמן לפני התאבדותו , או מות חברה קרובה שלו  3 שנים לפני התאבדותו. הוא נכנס לדיכאון והמעיט לצאת לתקשורת.

הוא היה אדם מורכב ומוכשר, היו בו הרבה תסביכים וקונפליקטים ואי אפשר לדעת מדוע החליט לבצע דווקא את בחירה זו.

 

עיתון BBC רשם 6 דברים אותם המציא מקווין וכיצד השפיע על עולם האופנה:

  1. מכנסי ג’ינס בגזרה נמוכה – ב-1996 הן היו לראשונה בתצוגת האופנה של מקווין.
  2. הדפסי גולגלות
  3. חייטות – רמת היכולת הטכנית של מקווין בחייטות הייתה מדהימה. הרי שם החל תא דרכו בעולם האופנה.
  4. מסלולי דוגמנות בסגנון תיאטרלי- השקעה בתפאורה ובכל כאילו זו הצגה
  5. דוגמניות מפתיעות- כמו האישה כרותת הרגליים או אישה גדולת מימדים עירומה
  6. צלליות מוגזמות . השאלה שנשאלה פה היא האם אלכסנדר הפך את היפה למכוער אות את המכוער ליפה? צלליות שלו יש זוכה להוספת תחושה של פנטזיה, מרד קצה אופנה.

*כפכף  ממפעלו של אלכסנדר מקווין עלתה כ-400 דולר.

* ללאחר מותו של אלכסנדר ליידי גאגא הקדישה לו את השיר “טלפון” בגירסא האקוסטית . ואף הודתה שיש לה השראה רבה ממנו.